پوتین رویاروی پارازیت معترضان

به گزارش بازی های اندروید، برای ولادیمیر پوتین، مرد قدرتمند کرملین که در طول دو دهه روسیه را از جایگاه یک کشور دچار فروپاشی شده، به کشوری تبدیل کرده که یک تنه با امریکا و اروپا مچ می اندازد و میانجی و بازیگر اول شماری از مهم ترین مناقشات و بحران های جهانی است، الکسی ناوالنی، بزرگترین چالشی است که در 20 سال اخیر در داخل کشور خود با آن روبرو شده است.

پوتین رویاروی پارازیت معترضان

آیا پوتین خواهد توانست از پس این چالش برآید؟ این سؤالی است که کاهش قابل توجه شرکت کنندگان در تجمع حامیان ناوالنی در آن پاسخ را معین می کند. هر چند که مخالفان علت کاهش شمار تظاهرات کنندگان را بسته بودن خطوط مترو عنوان کرده اند.

به گزارش شبکه خبری اسپوتنیک، یک هفته پس از تظاهراتی مشابه که در پی ورود الکسی ناوالنی به روسیه در مسکو، سن پترزبورگ و یکی دو شهر دیگر روسیه انجام شد، از نخستین ساعات روز یکشنبه، همین شهرها دیگر بار شاهد حامیان مخالف معروف کرملین بودند که دادستانی روسیه می گوید احتمالاً به 15 سال حبس محکوم خواهد شد. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، ساعتی پیش از این تجمعات که بدون مجوز برگزار شدند، وزارت کشور روسیه درباره آنها هشدار داده و از شهروندان خواسته بود به نوجوانان خود که زیر سن قانونی هستند، اجازه شرکت در اعتراضات را ندهند. سخنگوی این وزارتخانه نیز در سخنانی سامان دهندگان چنین اعتراضاتی را متهم کرد که شهروندان را تحریک می کنند تا رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به عوامل پلیس که نظم کشور را ساماندهی می کنند، داشته باشند. وزارت خارجه روسیه عصر دیروز نیز از امریکا خواست مداخله در امور داخلی روسیه را متوقف کند. این وزارتخانه اضافه کرد، امریکا از تظاهرات در حمایت از الکسی ناوالنی حمایت می کند.

در همین حال دادستانی روسیه نیز هشدار داد که اقدامات تحریک آمیز و خشونت در تجمع هایی که فاقد مجوز هستند، پیگرد قانونی خواهد داشت. در مسکو، پایتخت روسیه که تصور می شد احتمالاً شاهد بیشترین شمار معترضان باشد، نیروهای امنیتی تدابیری ویژه اتخاذ کرده بودند. پلیس مسکو برای کاهش رویارویی های احتاقتصادی بین معترضان و نیروهای پلیس، چند خیابان را بسته و همچنین هفت ایستگاه مترو را که از قبل معین بود، معترضان با استفاده از آنها به محل های معین شده خواهند رفت، بستند. پلیس مسکو همچنین گفت، این محدودیت ها تا اطلاع ثانوی اعمال خواهد شد. این تدابیر باعث شد، شمار معترضان در مسکو کاهش قابل توجهی داشته باشد. سایت شبکه خبری الجزیره نیز گزارش کرد، معترضان ساکن ولادی ووستوک در شرق روسیه، اولین گروه از معترضانی بودند که دیروز در تظاهرات حمایت آمیز از ناوالنی شرکت کردند. شهری که سایت شبکه خبری اسپوتنیک خبر داده، شمار معترضان آن به 150 نفر می رسید و 100 نفر از آنان بازداشت شدند. این در حالی است که ناظران مستقل به شبکه خبری فرانس پرس گفته اند کلاً در سراسر روسیه یک هزار نفر دستگیر شدند. هفته پیش همین خبرگزاری از دستگیری 4 هزار معترض روس خبر داده بود.

سن پترزبورگ هم دیگر شهری بود که هفته پیش معترضان زیادی در آن تجمع کردند و این هفته نیز شاهد حضور آنان بود. به گزارش الجزیره پلیس این شهر پیش از برپایی تظاهرات در منطقه تجمع کرد که همین باعث شد معترضان تصمیم بگیرند محل تجمع را تغییر دهند اما در نهایت این اعتراضات نیز با کاهش جمعیت معترضان برگزار شد.

شمار شهرهایی که تظاهرات ضد دولتی در آنها رخ داد، تا عصر دیروز به یکصد شهر رسید اما این به معنای آن نبود که تظاهرات ها گسترده و مشابه اعتراض های هفته قبل باشند.

به نوشته جیمز راجرز از تحلیلگران ارشد فوربز، موج اعتراض هایی که در دو هفته اخیر در روسیه شکل گرفته، بعید است بتواند تغییری عمده در این کشور ایجاد کند. همان طور که اعتراض هایی که زمانی گری کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان علیه پوتین به راه انداخت، نتوانست به جایی برسد. در آن زمان کاسپاروف توانست تنها 2 هزار نفر از مردم مسکو را با خود همراه سازد که برای شهری با جمعیتی 11 میلیون نفری، رقم قابل توجهی نیست. علت اقبال اندک مردم به معترضان حامی کاسپاروف ، کارنامه پیروز پوتین در احیای قدرت و عظمت روسیه، پس ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بودکه غرور ملی روس ها را در عرصه جهانی به آنان بازگردانده و شرایط اقتصاد کشور و معاش شهروندانش را بهبود نسبی بخشیده بود. در آن زمان پوتین توانست کشور را بخوبی اداره کرده و مردم را که در پایان روزهای اتحاد جماهیر شوروی فقر را با گوشت و پوست و استخوان لمس می کردند، به رفاهی قابل توجه برساند. بویژه که در آن ایام روسیه سود زیادی بابت افزایش بهای نفت به دست آورد. در واقع آن زمان پوتین بدون توسل به باتوم و زندان و تنها با پول و تجربه های تاریخی ناگوار مردم از هرج و مرج و جنگ، پیروز شد شمار بیشتری از مردم کشورش را همراه خود سازد.

اکنون نیز با تشدید فشارهای تحریمی امریکا و اروپا شاید روسیه از نظر اقتصادی دچار مشکلاتی شده باشد و استانداردهای زندگی در این کشور کاهش یافته باشد. اما هنوز نسلی که خاطره روزهای سلطه کمونیسم بر کشور را فراموش نکرده اند و تجربه نخستین سال های فروپاشی شوروی و هرج و مرج ناشی از آن را به یاد دارند، مانع از آن می شود که ناوالنی بتواند حداقل در آینده ای نزدیک به خواسته های خود دست یابد. برای آینده دورتر نیز پوتین که آینده سیاسی طولانی ای برای خود تعریف کرده، می دانند که باید به ایده های جدیدی دست زند. یعنی مشابه آنچه که او یک دهه قبل با افزایش رفاه عمومی رقم زد و زمزمه های کاسپاروف را بی نتیجه گذاشت. در کل آنچه مسلم است، تظاهرات های اخیر در روسیه، به هیچ وجه بحرانی غیر قابل مهار برای پوتین نخواهد بود. هرچند همین حد از اعتراض ها و تداوم نسبی تظاهرات هم دور از انتظار و خلاف پیش بینی ها بود، اما به نظر می رسد، به تهدیدی جدی علیه پوتین تبدیل نخواهد شد و درنهایت، پیروزیتی ملموس، نصیب معترضان نخواهد کرد و در واقع، میان پرده ای کوتاه در یکه تازی بی رقیب و بلامنازع پوتین در صحنه سیاست روسیه است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 980

به "پوتین رویاروی پارازیت معترضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین رویاروی پارازیت معترضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید