آموزش پاک کردن میگو به روشی ساده و سریع

به گزارش بازی های اندروید، میگو یکی از آبزیان خوش طعم و پر از خاصیت است. طبع این نوع آبزی، برخلاف ماهی گرم محسوب می گردد، بنابراین برای افرادی که با خوردن ماهی مشکل دارند، مناسب است. میگو بعلاوه سرشار از امگا 3، ماده حیاتی برای افزایش هوش در بچه ها، نیز هست. اما متأسفانه این نوع آبزی چربی خیلی زیادی دارد و برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و افرادی که از چربی خون بالا رنج می برند، مناسب نیست. اگر مایل هستید این آبزی خوشمزه را در خانه امتحان کنید، حتما ابتدا طرز پاک کردن میگو را با مطالعه این مقاله از بلاگ خبرنگاران ، به طور صحیح بیاموزید.

آموزش پاک کردن میگو به روشی ساده و سریع

طرز پاک کردن میگو

مراحل پاک کردن میگوی تازه به توضیح زیر هستند:

شستن میگو

میگو های تازه خریداری شده را در یک سبد یا آبکش بگذارید و با آب سرد بشویید. در حین شستن میگو، آن را کاملا آنالیز و اطمینان حاصل کنید که رنگ و بوی نامطبوعی نداشته باشد.

جداکردن سر میگو

در مرحله دوم، سر میگو را با یک دست و بدن آن را با دست دیگر نگه دارید. سپس سر را خم کنید و با یک حرکت بچرخانید تا کاملا از بدن جدا گردد. البته بعضی ترجیح می دهند که سر میگو را برای پخت نگه دارند، بنابراین این به سلیقه شما مربوط است که آن را جدا کنید یا نه!

جداکردن پا های میگو

پس از اینکه سر میگو را جدا کردید، پا های آن را محکم با نوک انگشت بگیرید و بکشید تا کنده شوند. معمولا پا های میگو خیلی راحت جدا می شوند. اما اگر یکباره و همه باهم جدا نشدند، کوشش خود را به کار گیرید تا هرکدام از پا ها را به صورت جداگانه از بدن جدا کنید.

تمیزکردن پوست میگو

در این مرحله هم می توان از قیچی و هم از چاقو تیز برای جداکردن پوست سخت میگو استفاده کرد. از قسمتی که سر میگو را جدا کردید، آغاز کنید و یک برش با چاقو یا قیچی خود ایجاد کنید. سپس با یک حرکت دست، پوست آن را کاملا بگیرید. مواظب باشید که موقع ایجاد برش، گوشت میگو را له یا خرد نکنید.

می توانید از جایی که پا ها را جدا کردید هم آغاز کنید. بدین صورت که با استفاده از دست، پوست میگو را به دو طرف باز و سپس جدا کنید. ممکن است پاک کردن میگو با دست کمی سخت باشد، اما میگو ها بسیار تمیز از پوست خود جدا می شوند.

جداکردن قسمت دم میگو

این مرحله از طرز پاک کردن میگو، سلیقه ای است. معمولا جهت سرو میگو برای میهمانی، دم میگو برداشته نمی گردد. این کار، جنبه زیبایی دارد و تأثیر خاصی روی طبخ میگو نمی گذارد. اگر مایل باشید میگو را کاملا از پوست درآورید، کافی است که دم را بگیرید و بکشید تا جدا گردد.

جداکردن رگ تیره پشت میگو

مجرای روده ای میگو به صورت یک رگ تیره در پشت آن قرار گرفته است. ابتدا با چاقو یک برش روی پشت میگو ایجاد و رگ را با نوک چاقو خارج کنید. سپس بعد با یاری دست، آن را کامل بکشید تا خارج گردد. اطمینان حاصل کنید که همه رگ را خارج می کنید. این بخش از طرز پاک کردن میگو از مهم ترین مراحل است چرا که با سلامتی افراد سروکار دارد.

مشخصات میگو تازه و سالم

مهم تر از پاک کردن میگو خرید میگو تازه و سالم است. میگوی تازه را بو کنید، باید بوی جلبک دریا و نمک دریا بدهد. از خرید میگو هایی که بوی نامطبوع کلر و آمونیاک می دهند، پرهیز کنید. همواره به سراغ میگو هایی بروید که سرشان جدا نشده باشد.

یکی از راه های تشخیص میگوی تازه از روی چشمانش است که باید ایستاده، سفت و براق باشند. پا های میگو را بگیرید و تکان دهید، اگر پا ها به سرعت به حالت قبلی برگشتند، این یعنی میگو تازه است. این تست درباره فشار دادن بدن میگو هم صدق می نماید. نکته مهم آخر این است که میگو نباید لکه های سیاه داشته باشد. لکه های سیاه نشان می دهند که میگو اصلا تازه نیست.

اصول نگهداری میگو

برای نگهداری اصولی از میگو باید موارد زیر حتما رعایت شوند:

  • قبل از فریز کردن حتما پوست میگو را از گوشت جدا کنید.
  • میگوی تازه را بلافاصله پس از خرید در یخچال قرار دهید. چون ماندن در دمای بیرون، تازگی میگو را از بین می برد.
  • رگ پشت کمر میگو را قبل از طبخ حتما خارج کنید، ولی برای فریز کردن لازم نیست این کار را انجام دهید. جداکردن پوست میگو برای فریز کردن کفایت می نماید.
  • پس از پاک کردن میگو می توانید آن را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا هرگونه باکتری و پوست اضافه آن جدا گردد.
  • اگر قصد ندارید میگو را بجوشانید، پس توصیه می گردد، به جز سر، پوسته آن را جدا نکنید. میگوی جوشانده نشده به این شکل بیشتر در فریزر تازه می ماند.
  • پس از جداکردن سر میگو ها، آن ها را بشویید و سپس بسته بندی کنید. رطوبت ایجادشده در فریزر تبدیل به یخ خواهد شد و باعث ماندگاری بیشتر میگو ها می گردد.
  • برای اینکه میگو ها در فریزر نگهداری شوند، پس از جوشاندن، آن ها را روی پارچه تمیز بچینید. پس از آن می توانید آن ها را در کیسه مخصوص فریز کنید.
  • بهتر است میگو های جوشانده شده، در طی مدت زمان یک الی 2 روز مصرف شوند. در غیر این صورت، آن ها را حتما در فریزر قرار دهید.
  • برای افزایش تازگی و ماندگاری میگو های پاک شده، توصیه می گردد آن ها را کاملا هواگیری و وکیوم کنید. اگر دستگاه وکیوم ندارید، خودتان تا آنجا که امکان دارد هوای داخل کیسه را خارج کنید.
  • میگو ها را می توان به مدت 3 الی 6 ماه فریز کرد.
  • قبل از قرار دادن کیسه های میگو در فریزر، برچسب تاریخ روی هر بسته بزنید تا زمان انقضای آن ها را بدانید.
  • بهتر است که در همان سه ماه اول، میگو ها مصرف شوند. ممکن است آن ها در فریز دچار سوختگی فریزری شوند و طعم و مزه اولیه را از دست بدهند.
  • برای افزایش ماندگاری میگو، می توانید مقداری محلول آب و نمک به آن ها اضافه کنید و بعد آن ها را در ظرف دربسته در فریزر نگه دارید.
  • هنگامی که قصد مصرف میگو فریز شده را دارید، پس از خارج کردن آن ها از فریزر، اجازه دهید با دمای محیط ذوب شوند. بهتر است از روش های سریع باز کردن یخ مثل قرار دادن میگو در مایکروویو یا قرار دادن در آب جوش خودداری کنید.
  • اگر عجله دارید، میگو یخ زده را زیر آب سرد بگیرید.
  • بسته بندی میگو را طوری انجام دهید که هر بسته برای یک وعده باشد. بدین ترتیب از فریز کردن مجدد میگو جلوگیری به عمل خواهد آمد.

جمع بندی

برخلاف تصور بیشتر افراد، طرز پاک کردن میگو کار سخت و طاقت فرسایی نیست! فقط باید ترفند تمیزکردن و نگهداری آن را بدانید تا بعد از پخت، از غذا های لذیذ تهیه شده از میگو لذت ببرید. حتما به هنگام خرید این آبزی کوچک خوشمزه، از تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید. به نکات مهم نگهداری میگو هم توجه داشته باشید تا بتوانید آن را برای چندین ماه تازه و سالم در فریزر داشته باشید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1709

به "آموزش پاک کردن میگو به روشی ساده و سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش پاک کردن میگو به روشی ساده و سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید