اینستاگرام بازار اصلی تجارت مجازی ایران

به گزارش بازی های اندروید، تهران (پانا) - مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام نموده ارزش کل معاملات الکترونیکی ایران در سال گذشته 2.7 برابر شده است.

اینستاگرام بازار اصلی تجارت مجازی ایران

به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش ارائه شده از سوی این مرکز نشان می دهد که در نیمه نخست سال جاری بیش از 1,5 میلیارد تراکنش بانکی در بازار تجارت الکترونیکی اجرا شده است. 88 درصد از فعالان این بازار را افراد 20 تا 50 سال تشکیل می دهند. ارزش اسمی این بازار بیش از 639 هزار میلیارد تومان برآورد می گردد.

سال جاری ارزش معاملات الکترونیکی 2,7 برابر بیشتر از سال گذشته بوده است. این در حالی است که ارزش این نوع معاملات در سال 1398 نسبت به سال 1397تنها دو برابر رشد داشته است. به بیان دیگر در سال 1399 ارزش معاملات الکترونیکی حدود 6برابر بیشتر از سال 1397 بوده است، رقمی که رشد بسیار بالا و چشمگیر در دیجیتالی شدن کسب وکارها در ایران را نشان می دهد. به بیان دیگر کرونا فرایند رو به رشد توسعه بازارهای الکترونیکی را نزدیک به دو برابر تسریع نموده است.

علت اصلی این رشد قابل توجه، محدودیت هایی است که در یک سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کسب و کارهای حضوری به وجود آمده و از این رو تعداد معاملات مجازی به شکل قابل توجهی افزایش یافته اند تا حدی که ارزش اسمی معاملات الکترونیکی در نیمه اول سال گذشته 166 هزار میلیارد تومان گزارش شده که این رقم سال جاری به 639 هزار میلیارد تومان رسیده است. تعداد تراکنش های الکترونیکی نیز از 1,01 میلیارد تراکنش در نیمه اول 1398 به 1.53 میلیارد تراکنش در نیمه اول سال جاری رسیده است.

با توجه به شرایط به وجود آمده، تعداد قابل توجهی واحدهای تجاری تنها در حوزه مجازی فعالیت می نمایند و این عدد در سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. آمارها نشان می دهد که بازارهای الکترونیکی در ایران عمدتا در دست جوانان است. 88 درصد از متقاضیان دریافت ای نماد برای ورود به بازارهای الکترونیکی در نیمه اول سال جاری زیر 50 سال سن دارند. در این مدت اعطای ای نماد به تفکیک گروه سنی به صورت زیر بوده است. گروه سنی 30 تا 40 سال نزدیک به 46 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی را تشکیل می دهند. درخواست دهندگان ای نماد در گروه سنی 20 تا 30 سال 23 درصد بوده و در گروه سنی 40 تا 50 سال نیز 19 درصد بوده اند. همچنین 11 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی که در سال 1399 درخواست دریافت ای نماد داشته اند در گروه سنی بالای 50 سال هستند. جوانان بیش از 58 درصد از خریداران بازارهای الکترونیکی را تشکیل می دهند و میانسالان با 27 درصد، سالمندان 10 درصد و بچه ها و نوجوانان با 5 درصد به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

در آنالیز های اجرا شده، تعیین می گردد که نمودار فعالیت زنان و مردان در حوزه فروش و خرید تفاوتی جدی دارد. اگرچه 87 درصد از عرضه کالا و خدمات در بازارهای الکترونیکی ایران در دست آقایان و تنها 13 درصد در اختیار خانم ها است اما سهم زنان و مردان در خریداران این بازار، یکسان و 50 درصد است. با توجه به آخرین آمار تعداد کل شاغلان بالای 15 سال کشور در تابستان سال 1399 که توسط مرکز آمار ایران ارائه شده است، می توان گفت بصورت میانگین حدود 21 درصد از نیروی کار در کل کشور را شاغلان واحدهای تجارت الکترونیکی تشکیل می دهند. تعداد شاغلان در بازارهای مختلف تجارت الکترونیکی حدود 5 میلیون نفر برآورد می گردد.

هرچند این مرکز در گزارش خود به ارائه جزییات دقیق از بازارهای مجازی اقدام ننموده، در میان شبکه های اجتماعی، اینستاگرام به عنوان پرکاربرترین شبکه اجتماعی فعال در ایران، بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی کشور به لحاظ گستردگی کاربران و عرضه کالا و خدمات است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1016

به "اینستاگرام بازار اصلی تجارت مجازی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینستاگرام بازار اصلی تجارت مجازی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید