تشکر سفیر لهستان از اصفهانی ها

به گزارش بازی های اندروید، خبرنگاران/اصفهان ماچئی فایوکوفسکی، سفیر جمهوری لهستان، با اشاره به میزبانی اصفهان از بچه ها لهستانی در جریان جنگ جهانی دوم گفت: به عنوان سفیر لهستان، سرم را بالا می گیرم و بابت کاری که 77 سال پیش برای بچه ها لهستانی انجام دادید از شما تشکر می کنم.

تشکر سفیر لهستان از اصفهانی ها

سفیر جمهوری لهستان در ایران، در آیین اعلام شروع به کار نخستین رویداد بین المللی طراحی گرافیک اصفهان که عصر 14 آذرماه در عمارت سعدی برگزار گردید، گفت: دیدن اصفهان برای هر هنرمندی ضرورت است و برای لهستانی ها به دلیل پیوند تاریخی شان با این شهر، ارزش بالایی دارد. در تاریخی ترین لحظات و تاریک ترین سال های جنگ جهانی دوم، دست گرم و قلب مهربان اصفهان به بچه ها لهستانی پناه داد و آغوشش را برای آن ها گگردد.

ماچئی فایوکوفسکی، ادامه داد: به عنوان سفیر لهستان سرم را بالا می گیرم و بابت کاری که 77 سال پیش برای بچه ها لهستان انجام دادید از شما تشکر می کنم.

وی با اشاره به اهمیت هنر اظهار کرد: هنر فرصتی را پدید می آورد تا فرهنگ ها با یکدیگر ارتباط بگیرند، چراکه هنر، زبان یکسان ما انسان هاست. پوسترها نیز زبان خاص خودشان را دارند و گاهی ممکن است این زبان تلخ هم باشد.

سفیر جمهوری لهستان در ایران اضافه نمود: گاهی در یک پوستر، استعاره ها، نمادها و سمبل هایی به کاررفته که شیوه خاص یک هنرمند است و هنرمندان لهستانی سبک و مکتب خاص خودشان را دارند. آن ها در پوسترهایشان چیزی فراتر از نماد را به تصویر می کشند، با جامعه از زبان خودشان حرف می زنند و گاهی جامعه را به چالش می کشند و به باد انتقاد می گیرند. گاهی آثار آن ها ساده است و در نخستین نگاه می توان با آن ارتباط برقرار کرد و گاهی باید مدت زیادی نشست و آن ها را تفسیر کرد.

فایوکوفسکی، با تشکر از همه کسانی که امکان برپایی این رویداد را فراهم نموده بودند گفت: ما پلی بین اصفهان و لهستان ساخته ایم. این پل باقی خواهد ماند و فرصت های تازه ای را ایجاد خواهد نمود.

لشچک ژبروفسکی، هنرمند لهستانی نیز که ترجیح داد با مخاطبان، به زبان لهستانی صحبت کند در این آیین گفت: این نمایشگاه صندلی خاصی در اعماق قلب من دارد و هنرمندان معروفی از سرتاسر جهان و البته اصفهان کوشش نموده اند این پوسترها را برای حضور در نمایشگاه طراحی نمایند که از آن ها و همچنین برگزارنمایندگان این رویداد تشکر می کنم.

علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اصفهان نیز پشت تریبون رفت و اظهار کرد: در جهان اصفهان را به نام شهر بچه ها لهستانی می شناسند و این مایه خرسندی است.

وی با اشاره به عضویت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو گفت: هنر در تاریخ محل شروع خلاقیت و نوآوری بوده و خواهد بود تا جایی که می توان گفت، علم نیز مدیون هنر است چراکه بسیاری از ناشدنی ها ابتدا به چشم هنرمندان آمد و سپس رنگ واقعیت به خود گرفت.

صادقیان، هنر را پنجره ای به سوی ناشدنی ها دانست و ادامه داد: هنرمند با باز کردن این پنجره فضای شدن نشدنی ها را فراهم می نماید و امیدواریم که با همت همۀ شهروندان و مدیران خلاق، صندلی اصفهان در شبکه شهرهای خلاق جهان بهتر گردد.

همچنین، مهدی احمدی فر، مدیر حوزه هنری اصفهان، در این آیین گفت: نمایشگاه برپاشده بیانگر صندلی هنر اصفهان است و حضور پوسترهایی از هنرمندان امریکا، سوئد، هلند، نروژ و ... نشان می دهد که طراحی اصفهان چقدر موردتوجه هنرمندان طراز اول جهان است.

وی، تعامل حوزه هنری و دانشگاه را به عنوان دو نهاد اجرایی و علمی برای برپایی این رویداد مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده رویدادهای مشترک بیشتری ازاین دست برگزار گردد.

احمدی فر استمرار این رویداد را خواهان شد و ادامه داد: برگزاری سالیانه این رویداد می تواند خلاقیت های موجود در صنایع مختلف را به ما منتقل و به بیشتر شناسانده شدن اصفهان به جهان یاری کند.

اصفهان موزه گرافیک ندارد

ابوالفضل آقایی، مدیر روابط عمومی نخستین رویداد بین المللی اصفهان نیز خطاب به مسئولان حاضر در جمع گفت: پروفسور ژبروفسکی بخشی از آثار خود را به ما تقدیم نموده که باید در فضایی با شرایط موزه ای نگهداری گردد و در معرض دید عموم قرار بگیرد اما اصفهان، موزه تصویر و گرافیک ندارد. به همین دلیل به نمایندگی از برگزارنمایندگان این رویداد، از مسئولان درخواست می کنم که بحث تأمین فضایی برای تأسیس موزه گرافیک اصفهان را در برنامه های خود بگنجانند.

آخرین سخنران این آیین، احمدرضا میرمقتدایی، دبیر نخستین رویداد بین المللی طراحی گرافیک اصفهان بود که بیانیه شورای برگزاری این رویداد، را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود:

در جریان جنگ جهانی دوم نیمی از خاک لهستان به اشغال اتحاد جماهیر شوروی درآمد و هزاران لهستانی به اردوگاه های کار در سیبری تبعید شدند اما با حمله غیرمنتظره آلمان به شوروی سرنوشت اسرای لهستانی تغییر کرد و دولت شوروی موافقت کرد تعدادی از اسرای لهستانی روانه ایران شوند. پناهندگان لهستانی بیش از سه سال در بعضی از شهرهای ایران، ازجمله اصفهان زندگی کردند و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی شهر اصفهان، 250 نفر از بچه ها لهستانی به سرپرستی پدر فرانچیشک توماسیک، دو خواهر روحانی و تعدادی معلم به این شهر وارد شدند...بچه ها آن روز هشتاد سالگان امروز هستند که هنوز با قدم زدن در این شهر، غوغای دوران کودکی و گرمای قدم های بچه هاه خود را بر روی پل احساس می نمایند.

شورای برگزاری اولین رویداد طراحی برای اصفهان بر آن است که در حد توان خود با شناخت و معرفی هر چه بیشتر ابعاد این رخداد تاریخی به نسل حاضر، به کشف این تأثیرات به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی و طراحی گرافیک پرداخته و زمینه گسترش روابط هنری بین اصفهان و لهستان را فراهم سازد.

رویداد بین المللی طراحی گرافیک اصفهان که با همکاری مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان، گروه گرافیک دانشگاه سپهر، خانه گرافیک حوزه هنری اصفهان و سفارت جمهوری لهستان در عمارت سعدی برگزار می گردد، تا پنجم دی ماه ادامه دارد و شامل بخش هایی مثل برپایی نمایشگاه و کارگاه های آموزشی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 86

به "تشکر سفیر لهستان از اصفهانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکر سفیر لهستان از اصفهانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید