جزئیات نمایشگاه 2021 کتاب هنرِ توکیو، محور نمایشگاه، کرونا و دنیا پس از کروناست
به گزارش بازی های اندروید، به گزارش خبرنگاران و به نقل از وبسایت رسمی نمایشگاه کتاب هنر توکیو (Tokyo Art Book Fair ـ TABF)، ترجمۀ مالک خواجه وند: یازدهمین نمایشگاه کتاب هنر توکیو بیست وهشتم تا سی ویکم اکتبر سال جاری در موزه هنر معاصر توکیو برپا خواهد شد. این در حالی است که پاندمی کرونا همچنان فشارها و تأثیرات آشکار خود را بر هم زندگیِ شخصی هنرمندان و هم نشرهای غیردولتی و مستقل اعمال می نماید. نظر به آنکه هنرمندان و خالقان کتاب های هنری در سراسر دنیا، به نوعی سازگاری با شرایط پاندمی رسیده اند و به طور مداوم پیگیرِ روش های متفاوت برای خلق و انتشار کتاب هایی دیگرگون هستند، نمایشگاه سال جاری هم به شکلی متفاوت و با عنایتی تمام وکمال به شرایط تازه دنیا در سال 2021، از مخاطبین میزبانی خواهد نمود:
برای حفظ سلامت مراجعین، نمایشگاه حضوری در مقیاسی کوچکتر از سالهای گذشته برگزار می گردد و به هدف ایجاد امکان بازدید برای همۀ علاقمندان، این نمایشگاه همزمان در فضای مجازی، به صورت آنلاین برپا خواهد بود؛ نظیر تجربه ای که در نمایشگاه سال 2020 داشتند.
نمایشگاه کتاب هنر توکیو فعالیت خود را از سال 2009 شروع کرد و هرساله میزبان هنرمندان، گالری داران و ناشران کتاب های هنر از سراسر دنیا شد. این نمایشگاه مکانی است که صاحبان خلاقیّت هنری، می توانند مستقیماً با بازتماشامایندگان ارتباط بگیرند و درباب اندازه جذابیت و اقبال آثارشان به گفت وگو بنشینند.
دهمین دوره این نمایشگاه در سال 2019 با وسعت و استقبالی بیشینه برگزار گردید: 300 غرفه با 35هزار بازتماشاماینده طی چهار روز. در سال 2020 هم در پی شیوع کرونا، نمایشگاه در فضای مجازی، زیر اسم نمایشگاه کتاب هنر مجازی (VABF) برگزار گردید. این نمایشگاه مجازی ضمن حفظ اصول پیشینی، تجربۀ پلتفرمی نوآورانه و لذتبخش بود.
رونمایی از پوسترهای رویداد همبستگیِ 2020
ازجمله بخش های ویژۀ این نمایشگاه، رونمایی از پوسترهای رویداد همبستگیِ2020 (2020Solidarity project) است؛ پروژه ای که یک بنیاد خیریۀ بین المللی به نام Between Bridges در راستای حمایت از مراکز فرهنگی مستقلی که در پی کرونا دچار بحران اقتصادی جدّی شدند، بانی و مجری آن شد. در این رویداد بیش از 50 هنرمند از سراسر دنیا شرکت و هریک پوستری طراحی کردند.
ین پوسترها به وسیله بنیاد مذکور گردآوری، چاپ و منتشر شدند و در اختیار وبسایت های مختلف ازجمله وبسایت های حامیان مردمی (crowdfunding) قرار گرفتند. این کار از 9 آوریل تا 10 آگوست 2020 انجام شد.
ازجمله هنرمندانی که در این رویداد شرکت و پوستر طراحی کردند Nicole Eisenman، Gillian Wearing، Isa Genzken، William Eggleston، Peter Hujar، Daido Moriyama، Jeff Koons، Luc Tuymans، Thomas Ruff و Raymond Pettibon بودند. 98 مرکز هنری مختلف در 21 کشور دنیا هم در فروش این پوسترها بنیاد را همراهی کردند.
تست کووید مثبت
بعلاوه بخشی بین المللی به کتاب ، مجلات و دیگر فراوریات چاپیِ هنری که هنرمندان در خانه هاشان، طی دوران کرونا فراوری نموده اند، اختصاص خواهد داشت. ناشران مستقل توان این را دارند که ایده هاشان را خیلی سریع عملی نمایند. چشمان آنان به موضوعاتی گگردده است که ما میلی به تماشا شان نداریم. ناشران مستقل توان آن دارند که پدیده ای همیشه منفی نگریسته شده را در موقعیتی مثبت قرار دهند و به چیزهای بنگرند که ما نادیده می گیریم شان. ما پاندمی کووید19 را به وسیله رسانه شاهد بودیم؛ اما نباید از افراد و سازمان های کوچکی که اخبار و تجارب خود را در این باره منتشر نموده اند، غافل باشیم. پاویون کوویدِ مثبت حدس و گمان های آدمیان درباره دنیاِ پس از کرونا را به وسیله کتاب های هنری، نشریات و آثار مختلفی به نمایش می گذارد که گذرِ پاندمی کرونا از دنیا را روایت می نمایند. آثار این بخش مشتمل بر مجلات و نشریاتی است که جزئیات روزهای قرنطینگی را منعکس می نمایند، پروژه های کتاب شده ای که در جستجوی روش هایی برای لذت بردن از همزیستی با کرونا هستند و مجموعه عکس هایی از کارگران و کارکنان سازمان هایی که ضرورتا تعطیلی نداشتند.
ماشین فروش کتاب هنر
با هجوم پاندمی، فرصت کمتری برای مشاهده و آنالیز کتاب های هنری دیگر کشورها نصیب برگزارنمایندگان نمایشگاه شد. بخش خارجی نمایشگاه از سال 2015 فعال بوده و سالانه پاویونی را به معرفی فرهنگ نشر در کشور یا سرزمینی به خصوص اختصاص می داده است. سال جاری اما به جای تمرکز بر کشوری خاص، نگاه خود را بر کتاب های منتشرشده در سراسر دنیا گسترانده است. برای نمایشگاه سال جاری یک دستگاه مکاهمۀ فروش کتاب به نام ماشین کتابفروش (ABVM: art book vending machine) در محل نمایشگاه قرار گرفته که کتاب ها و مجلات خارجیِ بخش مجازی نمایشگاه را همزمان به نمایش و فروش می گذارد. در بخشی دیگر به نام کتابخانۀ غرفه های مجازی هم نمونه هایی از فراوریات نشرهای ژاپنی ارائه می شوند که همزمان قابل تورق و خریداری هستند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران