حرکت هماهنگ کشور در سیاست گذاری و اجرای یک علم پیشرو، ایران در هوش مصنوعی چه جایگاهی دارد؟

به گزارش بازی های اندروید، با مطرح شدن هوش مصنوعی به عنوان یک مسئله مهم و آینده ساز در اداره آینده جهان، برنامه ریزی فشرده برای نهاده شدن ایران بین 10 کشور برتر هوش مصنوعی در جهان شروع شد. در این راستا تدوین سند الزامات حاکمیتی و سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور در دستور کار نهاده شد که نقشه راه در دهه فجر نهایی و پیش نویس سند الزامات حاکمیتی نیز آماده شد.

حرکت هماهنگ کشور در سیاست گذاری و اجرای یک علم پیشرو، ایران در هوش مصنوعی چه جایگاهی دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرنگاران، با مطرح شدن بیش از پیش فناوری هوش مصنوعی در جهان و تعریف آن به عنوان یک مسئله مهم و آینده ساز در اداره آینده جهان، برنامه ریزی فشرده برای نهاده شدن ایران بین 10 کشور برتر هوش مصنوعی در جهان آغاز شد.

بر همین اساس هم، تدوین سند الزامات حاکمیتی فناوری هوش مصنوعی در راستای توسعه کسب و کارها و اشتغالزایی در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی، نهاده شد.

به گفته، ابوالفضل روحانی معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، هدف اصلی تدوین سند الزامات حاکمیتی فناوری هوش مصنوعی، انسجام دیدگاه­ ها و پرداختن به این حوزه مهم در کشور است تا بتوان با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های قابل توجه از توسعه هوش مصنوعی، تجاری سازی دانش و فناوری این حوزه را تسریع نموده و به رقابت پذیری اقتصادی در سطح منطقه و جهان نزدیک شد.

اکنون با فرارسیدن دهه فجر و روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات مرکز ملی فضای مجازی درباره این موضوع مهم هوش مصنوعی را آنالیز و پیگیری نموده ایم.

تدوین سند الزامات حاکمیتی هوش مصنوعی به کجا رسید؟

مریم حق شناس مسئول تدوین سند الزامات حاکمیتی هوش مصنوعی در حوزه معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی در این باره به خبرنگار، می گوید: یکی از اهداف و سیاست های معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی، مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به اندازه آمادگی قطعی نظام از منظر فنی برای استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدات آن است، از این رو به طور مستمر به انجام مطالعات راهبردی و آینده پژوهی در جهت مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات فضای مجازی ایران و جهان می پردازد.

به همین منظور تدوین سند الزامات حاکمیتی هوش مصنوعی برای این معاونت تعریف شد که پیش نویس اولیه سند آماده شده است.

امروزه هوش مصنوعی نه به عنوان یک صنعت جدا بلکه به عنوان تسهیل گر صنایع شناخته می گردد

سند به مراحل پایانی تا نهایی شدن نزدیک است؟

حق شناس می گوید: سند در حال بازنگری به جهت غنی سازی محتوایی است.

این سند با مطالعه اسناد بالادستی مرتبط با فناوری های هوشمند و با نگاهی بر اکوسیستم و فلسفه هوش مصنوعی و تاکید بر زنجیره ارزش هوش مصنوعی و آگاهی بخشی عمومی و اجتماعی سازی، اخلاقیات، تنظیم گری و دیگر جنبه های مهم، الزامات اساسی برای توسعه هوش مصنوعی در چارچوب ارزش های حاکم بر جامعه، تهیه و تدوین شده است.

برای تکمیل این سند کار ادامه دارد؛ سلسله نشست های تخصصی هم با موضوع آنالیز اسناد استراتژیک کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی هم با حضور خبرگان و اساتید این رشته در دانشگاه ­های برتر کشور، پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهشکده مطالعات فناوری مرکز همکاری ­های ریاست جمهوری در مرکز ملی فضای مجازی در حال برگزاری است. در راستای اقدام مشترک این معاونت با ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه قم، نیز کمیته های علمی تخصصی با عناوین فقه و حقوق، حکمرانی و آینده پژوهی و فلسفه و اخلاق با موضوع هوش مصنوعی تشکیل شده است.

کمیته های علمی تخصصی با عناوین فقه و حقوق، حکمرانی و آینده پژوهی و فلسفه و اخلاق با موضوع هوش مصنوعی تشکیل شد

امروز هوش مصنوعی چه استفاده کاربردی در زندگی مردم، صنعت و اقتصاد دارد؟

وقتی درباره هوش مصنوعی صحبت می کنیم، بسیاری از افراد درباره اینکه این فناوری امروز چه استفاده کاربردی می تواند در زندگی روزمره مردم داشته باشد، ذهنیت ندارند.

حق شناس در این باره، شرح می دهد: این فناوری نیز به مانند دیگر فناوری های نوین مانند اینترنت اشیاء، کلان داده، تمامی صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار داده و متحول نموده است.

توسعه فناوری هوش مصنوعی و استفاده از قابلیت های آن در صنایع مختلف، به میدان رقابت نو شرکت های بزرگ فناوری تبدیل شده است. در حوزه اقتصاد هم می توان این گونه صحبت کرد این فناوری اکنون دیگر مفاهیم آزمایشی نیستند بلکه برهم زننده های احتاقتصادی در حوزه تجارت و مسائل اقتصادی هستند که می توانند با یاری به تصمیم گیری در زمان واقعی، ایجاد بینش نمایند. بنابراین می توان به صراحت اعلام کرد که سیستم های برگرفته از این فناوری، تقریبا در هر زمینه و هر صنعت، از جمله خدمات سلامت، آموزش، امنیت عمومی، امور اقتصادی، توسعه بین المللی، اتوماسیون، رسانه جمعی و اجتماعی، فروش، بازاریابی، هنر و ... کاربرد دارند.

هوش مصنوعی اکنون دیگر مفهوم آزمایشی نیست بلکه برهم زننده های احتاقتصادی در حوزه تجارت و مسائل اقتصادی است

چند شرکت در کشور در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می نمایند؟

فناوری های نوین از شرکت های دانش بنیان و های تک آغاز می شوند و آغاز می نمایند، یکی دیگر از سوالات در این باره، شرایط فعلی هوش مصنوعی در کشور و در این شرکت ها است.

در این باره، حق شناس می گوید: هوش مصنوعی در همه بخش ها و جوانب زندگی بشر کاربردپذیری داشته و در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله ایران نهاده شده و حتی سازمان هایی که فعالیت آنها هیچ ارتباطی با فناوری ندارد هم سعی در معرفی سیستم های هوشمند و این فناوری نوظهور دارند.

در این راستا، شرکت های دانش بنیان هم وارد عرصه هوش مصنوعی شده و فعال هستند و شاید بیش از 20 شرکت فقط در این حوزه به طور خاص با هدف سرمایه گذاری در اقتصاد دانش بنیان و فعالیت اثربخش و نوآورانه حضور دارند. این شرکت ها متکی بر نوآوری هستند و سازوکارهای نوی در ارزش گذاری محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی دارند.

بیش از 20 شرکت به طور خاص فقط در این حوزه فعالیت می نمایند

جایگاه ایران در حوزه هوش مصنوعی مطلوب است؟

وقتی صحبت از پیشرفت و بلوغ کشور در حوزه ای می گردد، مقایسه جایگاه کشور در جهان و منطقه مورد پرسش قرار می گیرد، زیرا اساسا مقایسه همواره یکی از معیارهای ارزیابی است.

در بخش دانشگاهی هوش مصنوعی جایگاه مطلوبی داریم اما در بخش کاربرد خیر

حق شناس می گوید: کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی، باید در سطحی باشد که بر اساس شاخص های جهانی هوش مصنوعی در رده مشخص و مشخصی قرار گیرد.

در حال حاضر در حوزه دانشگاهی جایگاه خوبی دارد اما به علت فاصله میان صنعت و دانشگاه، در حوزه صنعتی هم باید در رده های اول قرار گیرد.

توجه به این فناوری، یک امر مهم و ضروری در فرایند توسعه جهانی کشورهای درحال توسعه و نیز توسعه در ایران است. پیشرفت کشور، مدیون فناوری های اطلاعاتی و ابزارهای نوین ارتباطی و ظهور فناوری های نوین است.

ایران پتانسیل خوبی برای توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی و به تبع ظهور استعدادها، کاربرد و صنعتی سازی، خلاقیت و نوآوری در این صنعت را دارد

با توجه به اهمیت نقش و توسعه هوش مصنوعی به عنوان موثرترین ابزار در توسعه اقتصادی و پیشبرد مرزهای دانش، کشور ایران با توجه به شرایط مناسبی که در زمینه دانش و سواد در حوزه هوش مصنوعی، تربیت نیروی انسانی و تحقیقات دارد. ایران می تواند محلی برای توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی، ظهور و بروز استعدادها، کاربرد و صنعتی سازی، خلاقیت و نوآوری ها باشد.

سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور هم در دهه فجر نهایی شد

اما همچنان که مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهاد سیاست گذاری در این حوزه، مراحل پایانی تدوین سند الزامات حاکمیتی هوش مصنوعی را می گذارند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور را تدوین نموده است.

با توسعه روز افزون سیستم های هوشمند کاربر محور، کاربردهای هوش مصنوعی عینی تر شده است

محمد شهرام مشخص رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که مجری این پروژه است، در این باره می گوید: این پروژه از بهمن ماه سال 99 کلید خورد و در دهه فجر سال جاری به ثمر رسیده است و با نگاهی به برنامه راهبردی هوش مصنوعی در 23 کشور تدوین شده است.

بر این اساس در سال 1410 جمهوری اسلامی ایران باید بین 10 کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد که این فناوری رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی را برای مردم به همراه بیاورد. بعلاوه رسیدن به سهم 12 درصدی هوش مصنوعی در فراوری ناخالص ملی، سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری و تربیت 600 هزار نفر نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی برسیم.

در این سند با احصاء اهداف کلان، حوزه های اولویت دار و سیاست های کلان، بخش راهبردهای توسعه هوشمند مصنوعی در کشور متشکل از سیاست ها و اقدامات مشخص شده است. در نهایت از تعریف پروژه ها و سپس مشخص بودجه و نقشه نهادی به نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور رسیده اند.

ارائه داده های مورد احتیاج محققان و علاقمندان برای توسعه زنجیره هوش مصنوعی در کشور

داده های مورد احتیاج برای محققین هوش مصنوعی کشور هم گردآوری و به علاقمندان ارائه می گردد

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه هوش مصنوعی هم به خبرنگار، می گوید: یکی از برنامه هایی که در ذیل اهداف کلان توسعه فناوری هوش مصنوعی در کشور دیده شده است، ایجاد، جمع آوری و به اشتراک گذاری داده های باکیفیت بالا است.

وی شرح داد : یعنی در کنار فعالیت هایی که در مرکز هوش مصنوعی این پژوهشگاه انجام می دهیم، موضوع گردآوری داده های مورد احتیاج برای محققان هوش مصنوعی کشور را هم در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی گفت: در حال گردآوری و دسته بندی این داده ها هستیم تا داده ها را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. از این طریق در کنار توسعه دسترسی به زیرساخت های توسعه هوش مصنوعی در سراسر کشور، از افراد مستعد و علاقمند و شبکه های تحقیقاتی و فناوری در راستا افزایش تعاملات و انتقال و انتشار دانش حمایت می کنیم.

به گزارش فارس، کاربران فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه لزوم تهیه سند سیاست های کلان در حوزه هوش مصنوعی را مطرح نموده اند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1525

به "حرکت هماهنگ کشور در سیاست گذاری و اجرای یک علم پیشرو، ایران در هوش مصنوعی چه جایگاهی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت هماهنگ کشور در سیاست گذاری و اجرای یک علم پیشرو، ایران در هوش مصنوعی چه جایگاهی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید