رایج ترین پرسش های زنان باردار از دندان پزشکان

به گزارش بازی های اندروید، بسیاری از زنان چه قبل از بارداری و چه در جریان بارداری، فقط در شرایط اورژانس و برای برطرف مسئله ای که باعث درد و ناراحتی شدیدشان شده، به دندان پزشک مراجعه می نمایند. این در حالی است که باید با ارایه اطلاعات لازم این مطلب را به اعتقاد عمومی تبدیل کرد که برقراری سلامت دهان زنان قبل از باردار شدن و آنالیز مرتب آن در

رایج ترین پرسش های زنان باردار از دندان پزشکان

رایج ترین پرسش های زنان باردار از دندان پزشکان

گفت و گو با دکتر مریم سقازاده/ جراح و متخصص بیماری های لثه

بسیاری از زنان چه قبل از بارداری و چه در جریان بارداری، فقط در شرایط اورژانس و برای برطرف مسئله ای که باعث درد و ناراحتی شدیدشان شده، به دندان پزشک مراجعه می نمایند. این در حالی است که باید با ارایه اطلاعات لازم این مطلب را به اعتقاد عمومی تبدیل کرد که برقراری سلامت دهان زنان قبل از باردار شدن و آنالیز مرتب آن در طول مدت بارداری، برای تامین سلامت مادر و جنین، ضروری است. در تبادل نظر با دکتر مریم سقازاده متخصص بیماری های لثه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، سعی نموده ایم رایج ترین پرسش هایی را که خانم های باردار از دندانپزشکان می پرسند، مطرح کنیم.

آیا بارداری باعث می شود که برای تامین کلسیم مورد احتیاج جنین، کلسیم از دندان های مادر برداشته شود و در نتیجه دندان های مادر دچار پوسیدگی و پوکی شود؟

خیر! تامین کلسیم مورد احتیاج بدن جنین، ربطی به ایجاد پوسیدگی دندان زن باردار ندارد. زیرا کلسیم موجود در ساختمان مینا و عاج دندانی که در دهان رویش پیدا نموده، قابل برداشت و انتقال به وسیله خون مادر و جفت به جنین نیست. درصورت کمبود کلسیم در برنامه غذایی مادر، ممکن است برای تامین کلسیم مورد احتیاج جنین، این ماده از استخوان های بدن مادر و از جمله استخوان های فک او برداشته شود ولی از مینا و عاج دندان های او، کلسیم برداشته نمی شود. بنابراین، این امر در پوسیدگی یا پوکی و سایش دندان های مادر موثر نیست. درعین حال باید دانست که تهوع و استفراغ های مکرر و طولانی مدت زن باردار به علت حالت اسیدی موادی که با استفراغ از معده به دهان برمی شود، ممکن است به تدریج به خصوص در سطح داخلی دندان های فک بالا حالت سایش ایجاد کند. این سایش دندان های مادر هم ارتباطی به برداشت کلسیم برای تامین احتیاج جنین ندارد.

آیا بارداری باعث پوسیدگی دندان های مادر می شود؟

برخی از زنان معتقدند که در دوران بارداری و به علت بارداری به پوسیدگی دندان ها دچار شده اند اما تحقیق ها نشان داده است که افزایش پوسیدگی به علت بارداری اتفاق نمی افتد و رابطه بین پوسیدگی دندان و بارداری، رابطه غیرمستقیم است یعنی بارداری باعث پوسیدگی نمی شود ولی اگر: حالت تهوع شدید مانع مسواک و نخ زدن دندان ها شود، زن باردار میل و ویار خوردن مکرر مواد شیرین موثر در ایجاد پوسیدگی داشته باشد و درنتیجه به طور مکرر از این نوع مواد غذایی بخورد و به خصوص اگر بلافاصله دهانش را تمیز نکند، اگر زن باردار به دلایلی از جمله برای جلوگیری از حالت تهوع، ناچار شود به دفعه های زیاد و با فاصله کم غذا بخورد به خصوص در صورتی که پس از هر بار غذا خوردن دهانش را نشوید و یا اگر ترکیبی از حالت های فوق وجود داشته باشد؛ ایجاد پوسیدگی دندان در دوره بارداری می تواند بیشتر از مواقع عادی زندگی باشد. در ضمن ممکن است پوسیدگی هایی قبل از بارداری به وجود آمده ولی به علت اینکه قبل از بارداری معاینه های مرتب دهان (هر 6 ماه یا حداکثر هر سال یک بار) انجام نمی گرفته، تشخیص داده نشده باشد. در این حالت وقتی در دوره بارداری، زن باردار به دندان پزشک مراجعه می نماید، این پوسیدگی ها که قبلا به وجود آمده، تشخیص داده شده و به بیمار اعلام می شود. در این شرایط هم ممکن است خانم باردار فکر کند این پوسیدگی ها به علت بارداری و به تازگی به وجود آمده است.

آیا بارداری باعث ایجاد بیماری لثه هم می شود؟

بارداری باعث بیماری و التهاب لثه نمی شود و علت التهاب لثه در این دوران هم مانند همه مواقع دیگر، رسوب های میکروبی موجود در دهان است ولی بارداری شرایطی را ایجاد می نماید که باعث می شود اگر رسوب های میکروبی در دهان وجود داشته باشد، التهاب لثه شدیدتر شود. درواقع التهاب لثه در دوران بارداری مانند حالت عادی به علت رسوب های میکروبی موجود در دهان ایجاد می شود اما بارداری باعث شدت بیشتر التهاب شده و در نمای ظاهری التهاب لثه تغییرهای خاصی ایجاد می نماید که به آن التهاب لثه بارداری یا ژنژیویت بارداری گفته می شود. گزارش های مختلف شیوع التهاب لثه بارداری را در 50 درصد تا 100درصد زنان باردار اعلام نموده اند اما به طور کلی باید گفت این عارضه لزوما در تمام زنان باردار ایجاد نمی شود و هم با رعایت کامل بهداشت دهان قابل پیشگیری است.

التهاب لثه در دوران بارداری از چه زمانی آغاز می شود؟

معمولا افزایش شدت التهاب لثه در دوره بارداری، در ماه دوم یا سوم آغاز می شود و تا ماه هشتم افزایش می یابد و بعد در ماه نهم اندازهی کمتر می شود و تا دو ماه بعد از زایمان تناسب بین اندازه رسوب های میکروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به شرایط قبل از بارداری برمی شود. البته اگر در دوران بارداری به علت وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواک و نخ دندان کمتر از دوران قبل از بارداری خود استفاده نموده باشد اندازه جرم و دیگر رسوب های میکروبی در دهانش بیشتر از اندازه قبل از بارداری خواهد بود و درنتیجه شدت التهاب لثه که اکنون (2 ماه بعد از زایمان) متناسب با اندازه رسوبات است، بیشتر از دوره قبل از بارداری خواهد بود. در هر حال بعد از زایمان تا وقتی که رسوبات میکروبی (جرم و پلاک میکروبی) در دهان وجود داشته باشد، لثه خودبه خود به وضع سلامت برگشت نمی نماید و ضروری است که عمل جرم گیری و تمیز کردن کامل دهان انجام گیرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1327

به "رایج ترین پرسش های زنان باردار از دندان پزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایج ترین پرسش های زنان باردار از دندان پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید