طرز تهیه کیک ماست فرانسوی اسفنجی در 9 مرحله ساده

به گزارش بازی های اندروید، اگر در پی یک دستور ساده برای تهیه یک کیک قنادی هستید، ما به شما کیک ماست فرانسوی را پیشنهاد می دهیم. این کیک به خاطر استفاده از ماست به جای شیر به عنوان ماده اصلی آن، بافت بسیار ترد و پفکی دارد و می توانید به راحتی در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران ما طرز تهیه کیک ماست فرانسوی در فر و بدون فر در قابلمه و نکات پخت و خوشمزه شدن کیک فرانسوی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کیک ماست فرانسوی اسفنجی در 9 مرحله ساده

مواد لازم برای تهیه کیک ماست فرانسوی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آرد قنادی1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
تخم مرغ2 عدد
ماست (یونانی)3/4 لیوان فرانسوی دسته دار
روغن مایعنصف لیوان فرانسوی دسته دار
شکر1 لیوان فرانسوی دسته دار
بیکینگ پودر2 قاشق چای خوری
رنده پوست لیمو1 قاشق غذاخوری
وانیلنوک قاشق چای خوری
نمکنوک قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه سس لیمو

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
شکر6 قاشق غذاخوری
نشاسته گل یا ذرت2 قاشق غذاخوری
آب1 لیوان فرانسوی دسته دار

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت مورد احتیاج برای پخت کیک ماست فرانسوی: 40 تا 45 دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک ماست فرانسوی

در طرز تهیه کیک فرانسوی با ماست به جای شیر از ماست استفاده می گردد. در ادامه طرز تهیه کیک ماست فرانسوی مرحله به مرحله، آموزش داده است.

مرحله اول: مواد کیک را آماده کنید

ابتدا یک لیموی تازه را بشویید و خشک کنید. پوست آن (فقط پوست زرد یا سبز لیمو) را با قسمت ریز رنده، رنده کنید و کنار بگذارید. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط نموده و 3 بار الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته گردد. این کار به لطیف شدن بافت کیک ماست فرانسوی یاری می نماید.

در صورت تمایل می توانید آرد و بیکینگ پودر را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: تخم مرغ و شکر را با هم مخلوط کنید

در یک کاسه، تخم مرغ ها را بشکنید و با چنگال، کمی هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شده و سفیده تخم مرغ ها از لختگی خارج شوند. سپس شکر را به آن اضافه کنید و با چنگال یک دور هم بزنید. با همزن برقی به مدت حدود 7 تا 8 دقیقه مخلوط شکر و تخم مرغ را هم بزنید تا رنگ مخلوط، کرمی و بافت آن پوک و حجم دار گردد.

برای خرید شکر و تخم مرغ می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مواد تر را به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کنید

در ادامه، روغن را به ترکیب تخم مرغی اضافه کنید و دوباره با همزن برقی، به مدت 15 ثانیه، آنها را بزنید تا کاملا مواد به خورد هم بروند. سپس رنده پوست لیمو و ماست یونانی را اضافه کنید. 15 ثانیه دیگر هم، مواد را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شده و مخلوط به دست آمده، یکدست گردد.

انواع ماست مثل ماست یونانی را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: مواد خشک کیک را اضافه کنید

در این مرحله، آرد و بیکینگ پودر را طی 3 مرحله و به صورت کنترل شده به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. هر بار که این مواد خشک را اضافه می کنید، با لیسک مواد را به صورت دورانی و در جهت عقربه های ساعت هم بزنید. در آخر، نمک و وانیل را هم اضافه کنید. در نهایت باید یک مایه کیک لطیف و منسجم داشته باشید.

نمک و وانیل را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: وسایل کیک پزی را آماده کنید

در فاصله ای که کیک را در قالب می ریزید و آماده می کنید، فر را روشن و روی دمای 170 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. کف یک قالب میان خالی یا گرد یا هر قالب کیکی که دم دست دارید، کاغذ روغنی بیندازید. می توانید از روغن جدانماینده کیک هم کف قالب اسپری کنید. بهتر است دیواره های قالب را هم کمی چرب کنید.

مرحله ششم: کیک ماست فرانسوی را در فر بگذارید

مایه کیک را که آماده نموده بودید، در قالب بریزید و قالب را چند بار به سطح بکوبید تا حباب های آن خارج گردد. سپس قالب را در طبقه وسط فر بگذارید و درب فر را ببندید. به مدت 45 دقیقه کیک را در فر بگذارید و تا قبل از 40 دقیقه از زمان پخت کیک، درب فر را باز نکنید چون پف کیک می خوابد. در فاصله ای که کیک می پزد، سس روی کیک را درست کنید.

مرحله هفتم: سس لیمو را درست کنید

برای درست کردن گاناش یا سس کیک برای روی کیک ماست فرانسوی، در یک قابلمه کوچک، شکر و نشاسته را بریزید و با هم مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و 1 لیوان آب را به آن اضافه کنید. بهتر است آب، در زمان اضافه کردن به قابلمه، ولرم باشد. مدام مخلوط را هم بزنید تا به خوبی دانه های شکر روی حرارت ذوب شده و نشاسته حل گردد.

شما می توانید خرید نشاسته را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های انجام دهید.

مرحله هشتم: آبلیمو را اضافه کنید

بعد از اینکه آب داخل قابلمه از قسمت دیواره ها آغاز به جوش آمدن و حباب زدن کرد، آبلیمو را به آن اضافه کنید و هم بزنید. حرارت را روی حالت میانه تنظیم کنید و اجازه دهید نشاسته باعث غلیظ تر شدن سس گردد. در این مدت، مایه سس را هم بزنید که ته نگیرد. بعد از اینکه سس، کمی قوام گرفت، شعله گاز را خاموش کنید و سس را کنار بگذارید تا کمی از دما بیفتد.

شما می توانید آبلیموی تازه را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

مرحله آخر: سس لیمو را روی کیک ماست فرانسوی بریزید و کیک را سرو کنید

بعد از اینکه کیک پخت، با یک خلال دندان، آن را تست کنید. یک خلال دندان داخل کیک بزنید. اگر مواد کیک به آن نچسبید، کیک پخته شده و آماده است. در این صورت قالب کیک را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا از داغی بیفتد.

سپس کیک را از قالب جدا کنید و در ظرف سرو بگذارید. روی کیک، سس لیمویی که آماده نموده بودید را بریزید. کیک ماست فرانسوی شما آماده است.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه کیک ماست فرانسوی در قابلمه بدون فر

اگر به فر دسترسی ندارید، می توانید کیک فرانسوی با ماست را در قابلمه یا تابه هم درست کنید. در این صورت مایه کیک را مانند دستورالعمل بالا، درست کنید. مایه کیک را در قالب بریزید یک قابلمه بزرگ را روی حرارت بگذارید و درب آن را ببندید. اجازه دهید داخل قابلمه به مدت 20 دقیقه گرم گردد و محیطی مثل فر پیدا کند. سپس کف قابلمه را یک سه پایه فلزی (یا یک کاسه فلزی وارونه) بگذارید و قالب کیک را روی آن بگذارید.

بعد درب قابلمه را ببندید. شعله زیر قابلمه را کم نموده یا شعله پخش کن بگذارید. درب قابلمه را تا 35 دقیقه باز نکنید که پف کیک نخوابد. بعد از 45 تا 55 دقیقه (بسته به حرارت زیر قابلمه)، کیک آماده می گردد و می توانید از قابلمه بیرون بیاورید. روی کیک ماست فرانسوی را هم بعد از سرد شدن با سس دلخواه، تزیین و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک ماست فرانسوی

  • برای طرز تهیه کیک ماست فرانسوی در فر برقی، دمای فر را روی 150 تا 160 درجه تنظیم کنید. بقیه مراحل پخت، مانند روش بالا است.
  • برای پخت کیک ماست فرانسوی، آن را در طبقه بالای فر نگذارید. طبقه وسط برترین جا برای قرار دادن کیک است. در صورتی که کیک را در طبقه بالا بگذارید، روی کیک خشک شده و ترک می خورد.
  • صبر کنید کیک سرد گردد و بعد آن را از قالب جدا کنید. این کار باعث می گردد در زمان جدا شدن کیک، کیک راحت تر و سالم تراز قالب بیرون بیاید.
  • برای تزیین روی کیک ماست فرانسوی می توانید از سس شکلات، پودر قند، پودر نارگیل، انواع مارمالاد و مواد دلخواه دیگر بهره ببرید.

فوت و فن های خوشمزه شدن کیک ماست فرانسوی

چرا کیک ماست فرانسوی پف نمی نماید؟

علت پف نکردن کیک ماست ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

1- نسبت مواد را رعایت ننموده اید و مقدار آرد زیاد بوده است.

2- بعد از اضافه کردن آرد و بیکینگ پودر، مواد کیک را زیاد هم زده اید و به روغن افتاده است.

3- در زمان پخت کیک، درب فر را باز نموده اید. حداقل تا 30 یا 40 دقیقه بعد از پخت کیک، نباید درب فر را باز کنید.

چرا وسط کیک ماست، خمیر می گردد و نمی پزد؟

1- قالب فلزی که کیک را در آن پخته اید، زیادی نازک بوده است.

2- زمان پخت را رعایت ننموده اید.

3- در زمان پخت کیک ماست، درب فر را باز نموده اید.

4- دمای فر تنظیم نبوده است.

5- مقدار بیکینگ پودر کمتر از حد مجاز بوده است.

6- مواد کیک را کم یا زیادتر از حد لازم، هم زده اید.

7- نسبت مواد خشک و تر را رعایت ننموده اید.

چه ماستی برای کیک ماست فرانسوی مناسب است؟

برترین ماست برای تهیه کیک ماست فرانسوی، ماست یونانی است، اما بعضی هم کیک ماست فرانسوی را با ماست خامه ای درست می نمایند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 خرداد 1403 بروزرسانی: 22 خرداد 1403 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1829

به "طرز تهیه کیک ماست فرانسوی اسفنجی در 9 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک ماست فرانسوی اسفنجی در 9 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید