ناسا چگونه روز پی را جشن می گیرد؟

به گزارش بازی های اندروید، امروز 14 مارس (3.14) به عنوان روز پی (π) شناخته می گردد و به همین مناسبت ناسا هم برنامه های متنوعی را تدارک دیده است.

ناسا چگونه روز پی را جشن می گیرد؟

حتما تا کنون نام روز پی (Pi Day) را شنیده اید. هر سال در 14 مارس (23 یا 24 اسفند) برگزار می گردد. 14 مارس یا به عبارتی ماه 3 و روز 14 سال میلادی که سه رقم ثابت ریاضی معروف عددی پی (3.14) است.

این ثابت نسبت محیط به قطر دایره را نشان می دهد. مهم نیست که دایره چقدر بزرگ یا کوچک باشد این نسبت همواره 3.14 خواهد بود. کمی جادویی به نظر می رسد اما فقط جادوی ریاضیات است.

اغلب می بینید که عدد پی به صورت 3.14 نوشته شده، اما در واقع تقریبا برابر است با …3.14159 و به همین ترتیب با اعداد متفاوت تا بی نهایت ادامه می یابد. این حس بی نهایت تا حدودی چیزی است که پی (و روز پی) را بسیار مجذوب نماینده می نماید.

در اینجا اشاره ای به بعضی مطالب جالب سال جاری درباره روز پی شده است که به وسیله دوستداران علم در سراسر دنیا گرامی داشته می گردد. این روز ترکیبی منحصربه فرد از تفریح و آموزش است و هر کسی می تواند در آن شرکت کند.

5 حقیقت جالب درباره عدد پی

  • مردم در حفظ کردن اعشار بیشتر از آن با هم رقابت می نمایند. رکورد فعلی در اختیار راجویر مینا (Rajveer Meena) است که تا 70 هزار اعشار آن را به خاطر سپرده است.
  • به عنوان آزمون استرس برای استفاده می گردد. محاسبات پی، نوعی کاردیوگرام دیجیتال برای رایانه ها به شمار می رود.
  • یک ادکلن مردانه از برند ژیوانشی (Givenchy) پی نام دارد. بنابراین اگر یک اندیشمند و علاقه مند به این مباحث هستید، عطر پی می تواند بازگونماینده شما باشد.
  • پی با نام های دیگر. پی به عنوان ثابت ارشمیدس یا عدد لودولف هم شناخته می گردد.
  • قهرمانان داستان ها هم گاهی از پی استفاده می نمایند. برای نمونه اسپاک یک رایانه شیطانی را در قسمت چهاردهم فصل دوم سریال علمی-تخیلی استارترک (Star Trek) با مشغول کردن همیشگی آن با محاسبه میزان پی از بین می برد.

نکته جالب این است که 14 مارس اتفاقا تولد آلبرت اینشتین (Albert Einstein) نیز هست.

تاریخچه روز پی

فیزیکدان لری شاو (Larry Shaw) روز پی را در سال 1988 (1367 خورشیدی) به عنوان بخشی از کار بزرگ خود، موزه علمی پیشگامانه اکسپلوراتوریوم (Exploratorium) در سان فرانسیسکو تأسیس کرد. در نخستین جشن روز پی، هم کارکنان و هم مردم هنگام خوردن شیرینی پای میوه ای در اطراف یکی از فضاهای دایره ای موزه راهپیمایی کردند. اکسپلوراتوریوم همچنان به برگزاری این رویداد ادامه می دهد و می توانید جشن آن ها را به صورت زنده در یوتیوب دیدن کنید.

در 12 مارس 2009 مجلس نمایندگان آمریکا رسما روز پی را به عنوان یک رویداد سالانه یعنی روز ملی پی به تقویم رسمی وارد کرد. امروزه نه فقط در آمریکا بلکه در سراسر دنیا بسیاری از مردم و مؤسسات، ازجمله دانش آموزان، معلمان، والدین، موزه ها، مراکز علمی و افلاک نماها روز پی را جشن می گیرند.

جشن گرفتن روز پی با ناسا

ناسا از 10 مارس جشن آنلاین پی را برگزار نموده است. این جشن تا 15 مارس (24 اسفند) ادامه خواهد داشت. این آژانس منابع زیادی را در این باره آماده نموده که از آن جمله می توان به 10 راه برای گرامی داشت روز پی، 18 راه استفاده ناسا از پی، درس هایی از پی در آسمان، سیاره پی و چالش روز پی اشاره نمود.

شما هم می توانید در چالش روز پی ناسا شرکت کنید. این نهمین بخش از چالش سالانه است و شامل چهار مسئله ریاضی تصویری نو برای دانش آموزان می گردد. این مسائل به دانش آموزان یاری می نماید از عدد پی، برای کاوش زمین، ماه، مریخ و سیارات فراخورشیدی استفاده نمایند.

ناسا پاسخ ها را در 24 اسفند اعلام خواهد نمود. این جالش بعلاوه شامل یک مقاله با نام لحظه های آموزش پذیر است که درباره علم پشت مسائل ریاضی شرح می دهد. علاوه بر این می توانید پس زمینه های موبایل و دسکتاپ را در صفحه چالش روز پی ناسا دانلود کند.

سیاره پی

آیا می دانستید که حتی یک سیاره پی هم وجود دارد؟ این سیاره فراخورشیدی معروف به K2-315b است که دوره مداری آن با عدد پی مطابقت دارد. یعنی این سیاره هر 3.14 روز زمینی به دور ستاره میزبان خود می چرخد.

در واقع تقریبا به میزان زمین است و شعاع آن 95 درصد شعاع سیاره خودمان است. بعلاوه شباهت هایی به سیاره ناهید دارد و مانند سیاره خواهر زمین مکان بسیار داغی است که دمای آن تا 177 درجه سانتی گراد می رسد. این ستاره به دور یک ستاره کوتوله قرمز (یا کوتوله M) می چرخد که سردتر از خورشید ماست و با ابعاد 1.5 برابر آن است. EPIC 249631677 که 186 سال نوری از زمین فاصله دارد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی برای چالش روز پی ناسا

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: EarthSky

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1573

به "ناسا چگونه روز پی را جشن می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا چگونه روز پی را جشن می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید