نرخ خرید توافقی زعفران ابلاغ شد

به گزارش بازی های اندروید، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران گفت: نرخ خرید توافقی زعفران سال جاری 20 میلیون و 400 هزار تومان ابلاغ شد.

نرخ خرید توافقی زعفران ابلاغ شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، امروز اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران، در صبحانه کاری با خبرنگاران از ابلاغ سیاست های حمایت از زعفران به وسیله وزیر جهاد کشاورزی اطلاع داد و گفت: در این برنامه قیمت خرید توافقی هر کیلو زعفران برای امسال 20 میلیون و 400 هزار تومان معین و ابلاغ شد.

وی در عین حال گفت: سازمان تعاون روستایی پیش از ابلاغ قیمت خرید توافقی در سه استان خراسان های شمالی، جنوبی و رضوی، مراکز خرید خود را فعال نموده بود.

قادری فر که چند هفته ای است به این سمت در دولت سیزدهم منصوب شده، قول داد که شفافیت خرید های تضمینی به ویژه در حوزه زعفران که محصول ارزآور و مهم برای کشور است، با قوت ادامه یابد و مرتب خرید ها و قیمت های فروش آن اطلاع رسانی گردد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در ادامه تاکید نمود: تنظیم گری هوشمند یکی از مهم ترین برنامه هایی است که در بخش کشاورزی به ویژه سازمان تعاون روستایی اجرایی می گردد که از این طریق بسیاری از واسطه گری ها از بین خواهد رفت.

به گفته قادری فر تفاوت قیمت بعضی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره 700 درصد هم می رسد و زمانی که گوجه فرنگی، پیاز و یا سیب زمینی در کرمان به 500 تومان هم خریداری نمی شد، در شهر به کیلویی 8 هزار تومان و یا بیشتر به فروش می رفت.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران بعلاوه توانمندسازی تعاونی های روستایی و تشکل ها را یکی از راه چاره های عبور از کشاورزی سنتی به مدرن مطرح نمود و گفت: از این طریق علاوه بر تقویت فراوری داخل و سیستم بازاررسانی و توزیع می توان سهم بخش کشاورزی از بازار های بین المللی را نیز افزایش داد.

لازم به ذکر است مسائل بخش کشاورزی در دهه های گذشته بیشتر در حوزه بازار بوده و بخش فراوری به هر قیمتی فراوریات خود را ادامه داده است، اما این نارسایی ضربات مهلکی بر پیکره بخش وارد نموده است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی در این دوره باید صندلی نخبگان باشد گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان این حوزه بیکار هستند و می توان از آن ها در قالب تیم های خبره و توانمند استفاده کرد که از هم اکنون به کارگیری آن ها در استارتاپ های بخش کشاورزی شروع شده است.

به گفته قادری فر 10 هزار استارتاپ فعال در کشور وجود دارد که 20 درصد آن در زنجیره ارزش فعالیت می نماید.

وی در عین حال توجه به بخش کشاورزی را بسیار ضروری مطرح نمود و گفت: اقتصاد کشاورزی می تواند نجات بخش اقتصاد کشور باشد که علاوه بر ظرفیت های فراوری ظرفیت های بسیاری در حوزه های جانبی این بخش مانند توریسم کشاورزی وجود دارد.

تقویم کشاورزی راه اندازی می گردد

در ادامه این نشست علیرضا جاوید عربشاهی مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان ها هم به راه اندازی تقویم کشاورزی اشاره نمود و گفت: با اجرای این برنامه بسیاری از بی برنامگی ها در خرید های تضمینی و یا حمایت از کشاورزان کاهش خواهد یافت.

عربشاهی توضیح داد: متأسفانه در گذشته مسائلی در حوزه خرید توافقی وجود داشت، به طوری که سازمان تعاون روستایی دیر به خرید از کشاورزان اقدام می کرد و این زمانی بود که کشاورزان متضرر شده بودند.

وی افزود: سیب باغداران ارومیه و یا صیفی کاران در منطقه کرمان چندین هفته در دستشان می ماند و تازه سازمان تعاونی روستایی به خرید توافقی ورود می کرد و نتیجه نهایی مطلوب کشاورزان و باغداران نمی شد.

عربشاهی اضافه نمود: اگر همه برنامه های بخش کشاورزی معین است، مثلا زمان برداشت سیب یا صیفی و دیگر محصولات، بنابراین می توان پیشتر برنامه های خرید را پیاده کرد تا با ورود به موقع مانع از ضرر و زیان کشاورزان شد.

مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان ها با بیان اینکه سامانه سوت زنی در سازمان تعاون روستایی راه اندازی می گردد، گفت: در حال حاضر مسائل زیادی در توزیع نهاده وجود دارد و دامداران گلایه می نمایند که سهمیه های آن ها به موقع نمی رسد و یا تخلفاتی در این زمینه وجود دارد. این سامانه به ما یاری خواهد نمود تا به موقع از مسائل پیش آمده در حوزه ماموریت سازمان باخبر شویم و به موقع با آن مقابله کنیم.

وی از خبرنگاران هم خواست در این زمینه مسائلی که بین کشاورزان و مردم وجود دارد، به سازمان یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1372

به "نرخ خرید توافقی زعفران ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ خرید توافقی زعفران ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید