نیم رخ فردوسی پور آزاد شد!

به گزارش بازی های اندروید، اول مهرماه، پنجشنبه شب؛ صدای عادل فردوسی پور با لحنی اندوهگین به گوش می رسد که مشغول خواندن کتابی از حمیدرضا صدر به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره اش است. لحن عادل بر تصویر غلبه می کند و بیشتر حواس ها مربوط به حمیدرضا صدر می شود که چند روز پیش از آن، مغلوب سرطان شده و چشم هایش را برای همیشه بسته بود.

نیم رخ فردوسی پور آزاد شد!

در کنار این فضای غمگین شاید کمتر کسی متوجه شد تصویری از عادل فردوسی پور در حال پخش است. از عادل که شاید نه، سیاهه ای از او که مشغول خواندن کتاب حمیدرضا صدر است.

دوربین پشت سر عادل فردوسی پور قرار گرفته و عادل در سیاهی و کتاب حمیدرضا صدر در روشنایی، معین هستند. خودش اتفاق مهمی به نظر می رسید؛ برای معدود دفعاتی بود که عادل فردوسی پور بعد از قطع همکاری با شبکه سه سیما، تصویر داشت!

او که از اسفند 97 از شبکه سه سیما بیرون رفت، تا همین هفته گذشته، صدا داشت، ولی تصویر نه. در واقع بعد از قطع برنامه 90 و جدایی عادل فردوسی پور از شبکه سه، او در رسانه ملی ممنوع التصویر شد و نه تنها در برنامه ای به نام مجری بلکه حتی گزارش فوتبالی هم به فردوسی پور در این مدت نرسید.

علی فروغی و همراهانش ابتدا عادل را مقصر این داستان جلوه داده و گفتند که خود فردوسی پور گزارش نمی کند، ولی معین بود که اگر عادل علاقه ای به گزارش داشته باشد (که دارد) سنگ های بزرگی پیش رویش است. با این وجود به صدای عادل فردوسی پور اجازه فعالیت داده شد، آن هم فقط برای خواندن نریشن در برنامه فوتبال 120؛ برنامه ای که فوتبال خارجی را زیر ذره بین می برد و کاری به فوتبال ایران ندارد. البته که در طول این مدت پخش تصویری از عادل فردوسی پور در همین برنامه ای که خودش تهیه کنندگی اش را به عهده دارد، مجاز نبود.

دقیقا به خاطر همین مسائل است که روز اول مهر، آن سیاهه ای که از عادل فردوسی پور به تصویر کشیده شد، عجیب به نظر می رسید. پنجشنبه، 8 مهر؛ هفت روز بعد. این بار تصویر دیگری از عادل فردوسی پور در شبکه ورزش نشان داده شد؛ رنگی بود، ولی نیم رخ! محبوب ترین مجری صداوسیما در یکی دو دهه اخیر، در شرایطی که مشغول گفتگو با استیو مک منمن، بازیکن سابق لیورپول بود، در برنامه فوتبال 120 به صورت نیم رخ نشان داده شد. قطعا در طول قریب به دو سال و پنج ماه گذشته بی سابقه است که تصویری حتی مخدوش برای دو هفته متوالی از عادل فردوسی پور در صداوسیما پخش شود. حال چنین شده تا دوباره همان داستان ها و شایعات قدیمی مطرح شوند.

پیمان جبلی و عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور و برنامه 90، پرمخاطب ترین برنامه صداوسیما و محبوب ترین مجری اش بودند. با این حال، در رویکردی سیاسی و با ورود علی فروغی به نام مدیر شبکه سه سیما، جبهه گیری تندی علیه فردوسی پور شکل گرفت و چند هفته بعد از دریافت جایزه مردمی از طریق عادل فردوسی پور، فروغی برنامه 90 را در میان موجی از نقد های تندوتیز تعطیل و باعث قطع همکاری عادل فردوسی پور با شبکه سه سیما شد.

او بعد از این گفت عادل فردوسی پور از مدار خارج شده بود و داشت تبدیل به الگوی بدی برای بقیه می شد. البته که هم زمان بسیاری می دانستند علی فروغی مجری تصمیمی است که از بالاتر گرفته شده و بعید است خودش نقشی در آن داشته باشد. هرچه بود، اما عادل فردوسی پور از شبکه سه سیما رفت و ممنوع التصویر شد. جالب اینکه بیرون از گود ماندن عادل فردوسی پور هم برای فروغی و حلقه دوستانش در صداوسیما خطر محسوب می شد، چون وقتی خبر رسید که عادل قرار است با برنامه 360 در شبکه های خانگی، به خانه علاقه مندان به فوتبال برشود، جلویش را با وضع بند های بحث برانگیز گرفتند. آن زمان یکی از مسئولان ساترا گفته بود که این نهاد نقشی در این مورد ندارد و برنامه عادل نتوانسته مجوز های لازم را از نهاد های امنیتی بگیرد.

علی سعد، مدیر روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در این مورد گفته بود: شرط طرح برنامه ها در شورای موافقت کلی انتشار، عدم وجود موانع حقوقی، قضائی و امنیتی است که در مورد این برنامه (فردوسی پور) که به درخواست فیلیمو و کافه بازار مطرح شده بود به دلیل عدم دریافت مکتوب استعلام مراجع مسئول، عملا موضوع قابل طرح و بررسی از طریق شورای مذکور نبود.

معین بود که جریان خاصی علیه عادل شکل گرفته و او انتظار گشایشی در آینده ای نزدیک نداشته باشد. با این حال، اکنون که نیم رخ عادل فردوسی پور آزاد شده آیا قرار است گشایشی رخ دهد؟ پاسخ به این پرسش با توجه به فضای کنونی همچنان منفی است، ولی طرفداران عادل فردوسی پور با ربط دادن نشانه ها به یکدیگر، می گویند می شود به بازگشت او امیدوار بود.

اولین تغییر مهم رفتن عبدالعلی علی عسگری از سازمان صداوسیما به نام رئیس و جانشینی اش از طریق پیمان جبلی است. حالا که جبلی آمده شایعه شده که قرار است مدیران شبکه های مختلف، خاصه علی فروغی در شبکه سه، تغییر کنند. با رفتن علی فروغی که از او به نام مخالف جدی عادل فردوسی پور یاد می شود، حالا این شایعه به راه افتاده که جهت برای بازگشت عادل فردوسی پور هموارتر شده است.

در کنار این مورد، اولین صحبت های پیمان جبلی هم باعث شد طرفداران عادل فردوسی پور کمی عجولانه رأی به بازگشت او دهند. جبلی می گوید: رسانه ملی امانت مردم و متعلق به آن ها و منادی و مجری بازگشت به مردم است. صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که صدایشان به جایی نمی رسد. صداوسیما باید منعکس کننده مطالبات، خواسته ها و دغدغه های توده مردم باشد و نباید منعکس کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن هم طبقه خاصی که جدای از مردم است، باشد.

حال اگر قرار باشد جبلی به بخشی از همین حرف هایی که می زند هم پایبند باشد و صداوسیما را منعکس کننده مطالبات مردم بداند، باید به یکی از همین مطالبات که بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون است، توجه ویژه ای کند. این نظر طرفداران عادل فردوسی پور است، ولی اگر جبلی هم همسو با جریانی باشد که نقدها تندوتیز را به نبودن عادل فردوسی پور ترجیح می دهد، تکلیف چیست؟ یعنی قرار است عادل بعد از دو سال و نیم، فقط به صورت نیم رخ، آن هم فقط در برنامه های ضبط شده در تلویزیون نمایان شود؟

منبع: فرارو
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1342

به "نیم رخ فردوسی پور آزاد شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیم رخ فردوسی پور آزاد شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید