واکنش اردوغان به ریزش لیر، شرایط به زودی تغییر خواهد نمود

به گزارش بازی های اندروید، رئیس جمهور ترکیه نسبت به ریزش لیر واکنش نشان داد و گفت: نوسانات اخیر بازارهای اقتصادی بیانگر واقعیت های اقتصاد این کشور نیستند.

واکنش اردوغان به ریزش لیر، شرایط به زودی تغییر خواهد نمود

به نقل از دیلی صباح، در روزهای اخیر و پس از برکناری ناجی اقبال از ریاست بانک مرکزی ترکیه به دلیل افزایش دو درصدی نرخ بهره توسط اردوغان، ارزش لیر ترکیه دچار ریزش قابل توجهی شد و شاخص های بورسی این کشور هم سقوط کردند. با این حال رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- در واکنش به این اتفاق گفت نوسانات اخیر بازارهای مالی بیانگر واقعیت های اقتصاد این کشور نیستند و سرمایه گذاران خارجی بهتر است که اطمینان خود به نیرومندی اقتصاد ترکیه را حفظ نمایند. اردوغان که در بین اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر آنکارا سخن می گفت، از شهروندان ترک که در خانه خود ارزهای خارجی یا طلا نگهداری می نمایند نیز خواست که این دارایی ها را وارد چرخه فراوری و نظام مالی کشور نمایند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود از زیرساخت های پویا، انضباط بودجه ای و بنا شدن اقتصاد بر مکانیزم بازار آزاد به عنوان عواملی نام برد که اقتصاد ترکیه را در برابر شوک های موقت محافظت می نمایند: به زودی به صندلی بهتری خواهیم رسید. شاهد بهبود شرایط خود در جذب سرمایه، فراوری، اشتغال زایی و صادرات خواهیم بود.

با روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه که آشکارا از سیاست افزایش نرخ بهره انتقاد نموده بود، ارزش لیر با ریزش 10 درصدی روبرو شده و برای نخستین بار در ماه جاری نرخ برابری هر دلار از هشت لیر نیز عبور نموده است. اقبال که قبل تر وزیر دارایی ترکیه بود در زمان مدیریت خود در بانک مرکزی نرخ بهره را 8.75 درصد افزایش داد.

دولت ترکیه اخیرا از یک بسته اصلاحات مالی رونمایی کرد که هدف اصلی آن کنترل نرخ تورم و تقویت رشد مالی خواهد بود. ترکیه در سال های اخیر همیشه تورم دورقمی را تجربه کرد و مقامات این کشور کوشش دارند در وهله نخست، این نرخ را به 8.5 درصد برسانند.

اردوغان همچنین از جذب 16 میلیون گردشگر در سال 2020 اطلاع داد که برای این کشور حدود 12.4 میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1065

به "واکنش اردوغان به ریزش لیر، شرایط به زودی تغییر خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اردوغان به ریزش لیر، شرایط به زودی تغییر خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید