چین و روسیه قوی ترین رقبای آمریکا در جنگ اطلاعاتی

به گزارش بازی های اندروید، برای تاثیرگذاری بر عقاید و رفتار به پیغامی قدرتمند احتیاج است که در ذهن مخاطب هدف تکرار می گردد و او را به انجام کاری وا می دارد. روایت های ساده تاثیری بر مخاطب ندارند.

چین و روسیه قوی ترین رقبای آمریکا در جنگ اطلاعاتی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،مرکز جنگ عملیات های اطلاعاتی مشترک آمریکا جدیدترین شماره از سری مجلات حوزه عملیات های اطلاعاتی موسوم به IO Sphere را منتشر کرد؛ شماره قبلی این گزارش پیش تر در مشرق با عنوان عملیات های اطلاعاتی روسیه علیه آمریکا آنالیز شده بود. گزارش جدید نشریه وابسته به ارتش آمریکا با عنوان چین، رقیب یا شریک جهانی به 11 محور پرداخته است که خلاصه ای از آن به فارسی ترجمه شده است:

دانلود نشریه مرکز جنگ عملیات های اطلاعاتی مشترک آمریکا

1. محدودیت های همکاری های نظامی آمریکا و چین طبق قانون اختیارات دفاع ملی سال 2000

مقاله ای در این نشریه به سند راهبرد نظامی چین می پردازد که در سال 2015 توسط وزارت دفاع ملی این کشور منتشر شد. این سند دورنمای وسیع تری در مورد سیاست خارجی و تفکر راهبردی ترسیم می نماید.

قدرت ملی چین به شکل روزافزونی مرهون تغییر مرکز ثقل مالی جهان به سمت منطقه آسیا-پاسفیک می باشد. توسعه نظامی و بلندپروازی های جهانی چین مایه نگرانی هستند. امروزه، پکن در گسترش روابط راهبردی خود به منظور تقویت منافع ملی خود است. کاملاً تعیین است که راهبرد نظامی پکن با هدف مقابله با آمریکا و کوشش واشنگتن برای محصور کردن این کشور طراحی شده است.

چین در منطقه آسیا-پاسفیک نیز به شکل فعالی در حال تقویت چارچوب همکاری های امنیتی با هدف مقابله با ائتلاف های آمریکایی است. چین بر این مساله تاکید می نماید که امنیت آسیا باید فقط توسط کشورهای آسیایی تامین گردد. یکی از بخش های مهم تازه ترین سند نظامی چین تاکید این کشور بر افزایش همکاری های نظامی با روسیه مطابق با یک چارچوب جامع راهبردی می باشد.

راهبرد نظامی پکن با هدف مقابله با آمریکا و کوشش واشنگتن برای محصور کردن این کشور طراحی شده است

پس از انتشار این سند نظامی، بسیاری از تحلیل گران آمریکایی اظهار داشتند که مقامات پکن درصدد رویارویی با آمریکا در صحنه آسیا-پاسفیک هستند. به همین دلیل احتیاج است تا توسعه نظامی آمریکا برای مقابله با توانمندی های در حال افزایش چین سرعت بیشتری گیرد.

این قسمت در ادامه چارچوب جایگزینی را برای تعامل نزدیک با پکن مطرح می نماید. زمان آن رسیده است تا واشنگتن به منظور مقابله با قدرت چین راهبرد جامع تری را در پیش گیرد. به همین منظور، کنگره باید قانون اختیارات دفاع ملی را در مورد روابط با ارتش آزادی بخش چین ملغی و یا ساده تر نماید.

نویسنده این مقاله قانون اختیارات دفاع ملی را مانعی بر سر راه توسعه روابط دانسته و معتقد است که برطرف محدودیت ها می تواند تعاملات محدود را به فضای دیپلماسی مبدل سازد که در راستای دستیابی به اهداف آمریکا قرار گیرد. وی همچنین توصیه می نماید که به جای سیاست اجتناب باید به سوی همکاری های نظامی پیش رفت تا بتوان به منافع مشترک امنیتی دست یافت.

2. هماهنگ سازی آتش مشترک و قابلیت های مرتبط با اطلاعات

این مقاله بر این مساله تاکید می نماید که ابزار نظامی، فیزیکی بوده و تنها به عنوان یکی از راه های دستیابی به منافع آمریکا محسوب می گردد. یکی از ابزارهای مهم که می تواند در جنگ های امروزی مورد استفاده بیشتری قرار گیرد، جنگ اطلاعاتی است. متاسفانه دکترین نظامی نتوانسته است خود را با سرعت و عمق تغییرات در این حوزه هماهنگ نماید.

این مقاله کوشش می نماید تا با ارائه یکسری پیشنهادات در مورد ایجاد تغییرات کوچک در دکترین نظامی، مانع موجود بر سر راه یکپارچگی و هماهنگی آتش و قابلیت های اطلاعاتی را مرتفع نماید. بخش های دیگر این مقاله عبارتند از:

- موانع واژگان

- تنظیمات سازمانی

- ارتقاء فرآیند

- دیگر موانع

- بحث های مخالف

3. تغییر الگو؛ حرکت به سوی جهانی متشکل از نیروهای متخاصم

سومین محور این نشریه به کوشش آمریکا برای ایجاد الگویی در جهان می پردازد که در آن از کشورها خواسته می گردد تا در مناقشات محلی و منطقه ای حتی در صورت احتیاج به استفاده از نیروهای نظامی ابتکار عمل را در دست گیرند. این مدل فضای اطلاعاتی جدید و پیچیده ای را به همراه همگرایی های راهبردی بوجود می آورد که توانایی آمریکا در تاثیرگذاری بر این کشورها برای حل دیپلماتیک اختلافات و در راستای منافع واشنگتن را محدود می سازد.

در جهانی ایده آل، ممکن است که بخواهیم که هر کشوری به فکر منافع ملی خودش باشد، اما این حقیقت وجود دارد که هر موقعیتی متاثر از طرف های ذینفع، تاریخ ، اعتقادات فرهنگی و اهداف ملی آنها می باشد. تقویت نظامی کشورهای بیشتری در سطح جهان می تواند تاثیر بی ثبات کننده ای بر ائتلاف های جهانی و اقتصاد جهان داشته باشد.

4. برعکس کردن رابطه: پشتیبانیعملیات اطلاعاتی از اطلاعات

در این مقاله به وظایف عملیات های اطلاعاتی می پردازد. عملیات های اطلاعاتی توانمندی تهاجمی است که برای تاثیرگذاری، ایجاد اختلال یا برهم زدن توان تصمیم گیری رقبا و رقبای بالقوه مورد استفاده قرار می گیرد. طبق این تعریف جامعه اطلاعاتی باید اطلاعاتی حیاتی را در اختیار برنامه ریزان و افرادی که از قابلیت های اطلاعاتی استفاده می کنند، قرار دهد. به علاوه، جامعه اطلاعاتی باید بازخوردهای به موقعی در مورد نتایج عملیات ارائه دهد. با توجه به تمرکز شناختی و رفتاری عملیات های اطلاعاتی، قابل درک است که درخواست از جامعه اطلاعاتی برای ارائه تحلیل های شناختی مفید، کار دشواری باشد.

عملیات های اطلاعاتی، توانمندی تهاجمی است که برای تاثیرگذاری، ایجاد اختلال یا برهم زدن توان تصمیم گیری رقبا و رقبای بالقوه مورد استفاده قرار می گیرد

اما این بدان معنا نیست که جامعه اطلاعاتی نمی خواهد و یا قادر نیست که این کار را انجام دهد، بلکه دو جامعه باید در سطوح راهبردی و عملیاتی رابطه نزدیک تری با هم برقرار کنند. ایجاد رابطه بین عملیات های اطلاعاتی و جامعه اطلاعاتی احتیاجمند تغییر رویکرد موجود است، رویکردی که از قابلیت های اطلاعای برای آنالیز رقیب استفاده می نماید.

5. هماهنگی کامل در زمینه عملیات های اطلاعاتی

این قسمت به مجموعه ای از جلسات اشاره می نماید که توسط اجتماع بهترین اقدامات عملیات اطلاعاتی برگزار شده است. این جلسات فرصتی را برای تمامی اعضاء جامعه اطلاعاتی فراهم می آورد تا درباره فرآیندها، برنامه ها و ایده های کارآمد اطلاعاتی کسب کنند. حاضران می توانند سوالاتی به پرسند و این مساله می تواند به ما بگوید که چطور می توان یک اقدام را که در یک منطقه مفید بوده است را در منطقه دیگر پیاده کرد.

6. افسانه دوباره مطرح شده؛ برنامه فریب نظامی ارتش درقرن بیست و یکم

مقاله ششمین محور این نشریه درباره مشکل ارتش آمریکا در حوزه فریب بحث می نماید. به رغم تحولات در ارتش آمریکا در دهه 1980، هنوز برنامه فریب ارتش دچار مسائلی است و احتیاجمند ساختاربندی مجدد است تا به توان از تمام ظرفیت های آن استفاده کرد. آمریکا در 14 سال اخیر درگیر جنگ های بسیاری بوده است. اما نتوانسته است از قابلیت های پیشرفته شناسایی و اطلاعاتی در این جنگ ها به خوبی بهره برداری نماید.

7. - چین؛ قدرت نرم

این مقاله به رشد مالی سریع چین در چند دهه اخیر می پردازد. این رشد سریع باعث افزایش استانداردهای زندگی در مناطق شهری شده است. چین با بهره از نیروی کار ارزان و محدودیت های مقرراتی اندک توانسته است به سلطه تولیدی غرب سرانجام دهد.

قدرت نرم ابزار جدیدی در چین است چرا که حزب کمونیست در صحنه بین الملل به جای توجه به خارج به داخل نگاه می نماید

قدرت مالی چین یک ابزار جدیدی نیز به همراه دارد: قدرت نرم. قدرت نرم اولین بار در دهه 1990 در داخل چین مطرح شد. قدرت نرم ابزار جدیدی در چین است چرا که حزب کمونیست در صحنه بین الملل به جای توجه به خارج به داخل نگاه می نماید. چین با استفاده از قدرت مالی و قدرت نرم توانسته است تا در مناطق مختلف جهان حضور پیدا کند.

8. راه حلی برای پروپاگاندای روسیه

این قسمت به توانایی ارتش روسیه در استفاده از جنگ اطلاعاتی می پردازد. روسیه از هر فرصتی برای به راه انداختن پروپاگاندا علیه غرب و بی کفایت خواندن کشورهای غربی استفاده می نماید.

9. علم اعصاب در روایت ها و خطوط داستانی موثر راهبردی

برای تاثیرگذاری بر عقاید و رفتار به پیغامی قدرتمند احتیاج است که در ذهن مخاطب هدف تکرار می گردد و او را به انجام کاری وامیدارد. روایت های ساده تاثیری بر مخاطب ندارند. برای آنکه بتوان بر عقاید و رفتار تاثیر گذاشت باید از پیغامی استفاده کرد که ضمیر خودآگاه و حافظه مخاطب هدف را درگیر می نماید.

این مقاله به علم شناختی و اعصاب که در ورای استفاده از یک ساختار داستانی خاص واقع شده است پرداخته و روشی را برای استفاده از عملیات های پشتیبانی اطلاعات نظامی در زمان تهیه ساختارهای داستانی ارائه می دهد.

10. وحدت تاثیر؛ مدلی برای آینده

در دهمین مقاله این نشریه به احتیاج آمریکا به ساختاری برای تجمیع مولفه های فعلی نیروهای مسلح که در تاثیرگذاری نرم دخیل هستند، می پردازد. حوزه سایبری اخیراً شاهد پیشرفت زیادی بوده است. با این حال، آشنایی با مولفه های حوزه سایبری تنها بخشی از دانش سایبری می باشد.

دغام عملیات های پشتیبانی اطلاعات نظامی و فریب در حوزه های جنگ الکترونیک و سایبر باید صورت پذیرد

استفاده از توانمندی های سایبری از قبیل عملیات های پشتیبانی اطلاعات نظامی و فریب هنوز مورد احتیاج است. همچنین، هماهنگی هایی باید بین پیغام رسانی در حوزه عمومی و عملیات های پشتیبانی اطلاعات نظامی انجام گیرد. ادغام عملیات های پشتیبانی اطلاعات نظامی و فریب در حوزه های جنگ الکترونیک و سایبر باید صورت پذیرد. چینی ها، روس ها و انگیسی ها همگی واحدهای جنگ اطلاعات را راه اندازی نموده اند. چرا آمریکا هنوز توانمندی های مشابه ای را راه اندازی ننموده است؟

11. آنالیز و ارزیابی کوشش های وزارت دفاع در اطلاع رسانی، تاثیرگذاری و ترغیب؛ هدایت برای دست اندرکاران

در این مقاله اقدامات وزارت دفاع در عملیات های اطلاعاتی و استفاده از توانمندی های اطلاعاتی مورد آنالیز قرار گرفته است. چقدر این اقدامات موثر بوده است؟ آیا این اقدامات به درستی پیاده شده اند؟ متاسفانه ارزیابی های صورت گرفته درباره اقدامات در حوزه های اطلاع رسانی، تاثیرگذاری و ترغیب در دولت و وزارت دفاع با مسائلی روبرو بوده است. این مسائل عبارتند از: مسائل مرتبط با تغییرات در رفتار و عقاید، زمان طولانی برای دستیابی به تاثیر، ابهام و کوشش برای ارائه نتایج به گونه ای که برای ذی نفعان و تصمیم گیران مفید باشند.

عناوین فهرست:

- محدودیت های همکاری های نظامی آمریکا و چین طبق قانون اختیارات دفاع ملی سال 2000

- هماهنگ سازی آتش مشترک و قابلیت های مرتبط با اطلاعات

- تغییر الگو؛ حرکت به سوی جهانی متشکل از نیروهای متخاصم

- تغییر رابطه: پشتیبانیعملیات های اطلاعاتی از اطلاعات

- هماهنگی کامل در زمینه عملیات های اطلاعاتی

- افسانه دوباره مطرح شده؛ برنامه فریب نظامی ارتش درقرن بیست و یکم

فهرست جدیدترین شماره مجله حوزه عملیات های اطلاعاتی موسوم به IO Sphere

- چین؛ قدرت نرم

- راه حلی برای پروپاگاندای روسیه

- علم اعصاب در روایت ها و خطوط داستانی موثر راهبردی

- وحدت تاثیر؛ مدلی برای آینده

- آنالیز و ارزیابی کوششهای وزارت دفاع در اطلاع رسانی، تاثیرگذاری و ترغیب؛ هدایت برای دست اندرکاران

منبع:مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 145

به "چین و روسیه قوی ترین رقبای آمریکا در جنگ اطلاعاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و روسیه قوی ترین رقبای آمریکا در جنگ اطلاعاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید