کشف یکی از اولین موارد شناخته شده سرطان در استخوان انگشت پای یکی از اجداد اولیه انسان

به گزارش بازی های اندروید، ایلنا/ براساس خبرهای واصله، کشف یکی از اولین موارد شناخته شده سرطان در استخوان انگشت پای یکی از اجداد اولیه انسان صورت گرفت.

کشف یکی از اولین موارد شناخته شده سرطان در استخوان انگشت پای یکی از اجداد اولیه انسان

سرطان ممکن است یک بیماری مدرن به نظر برسد، اما قرنهاست که انسان را تحت تاثیر قرار داده است. دانشمندان بقایای بسیاری از انسانهای ماقبل تاریخ را کشف نموده اند که نشان دهنده وجود سرطان است. اما باید دید اولین مورد سرطان ثبت شده کدام است و اولین باری که انسانها در متون پزشکی درباره آن نوشتند، چه بود؟

اولین شواهد سرطان انسان مربوط به یکی از خویشاوندان اولیه انسان است که حدود 1.7 میلیون سال پیش می زیست. این فرد احتمالاً از گونه Paranthropus robustus یا Homo ergaster بوده که با یک تومور بدخیم در استخوان انگشت پای چپ خود زندگی میکرد. باستان شناسان بقایای اسکلت را در غار Swartkrans کشف کردند.

هنگامی که محققان اسکن های سی تی اسکن فسیل استخوان انگشت پا را با تصاویری از موارد امروزی استئوسارکوم، شکل تهاجمی سرطان که از سلول های تشکیل دهنده استخوان آغاز می گردد، مقایسه کردند، بلافاصله ظاهر متمایز استئوسارکوم شبیه گل کلم را تشخیص دادند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، امروزه استئوسارکوم یکی از شایع ترین سرطان های استخوان در انسان است و می تواند در هر سنی رخ دهد، اگرچه اغلب در بچه ها، نوجوانان و بزرگسالان جوان که هنوز در حال رشد هستند دیده می گردد. با وجود آنکه محققان هنوز سن این فرد ماقبل تاریخ را تخمین نزده اند اما این احتمال وجود دارد که این فرد بالغ بوده باشد. البته مطالعات محققان در سالهای گذشته نشان از کشف یک تومور خوش خیم در یکی از خویشاوندان انسان با قدمت 1.9 میلیون سال به نام Australopithecus sediba هم دارد که در آفریقای جنوبی بدست آمد.

اگرچه استخوان انگشت 1.7 میلیون ساله اولین مورد سرطان شناخته شده در یک هومینین است اما در 3000 قبل از میلاد ایمهوتپ (ریاضیدان، پزشک و معمار مصر باستان) نیز مطالبی را نوشت که به پاپیروس ادوین اسمیت معروف شد. او در این متن 48 مورد پزشکی از جمله چندین مطالعه موردی در خصوص سرطان سینه را توضیح داد.

این متن به صورت هیراتیک نوشته شده بود و بعداً به وسیله باستان شناس آمریکایی، به انگلیسی ترجمه شد. در این متن ویژگی های انواع مختلف تومورها از جمله تومورهای روغنی و تومورهای جامد توصیف شده است. در این پاپیروس که دربردارنده مطالب پزشکی است، نه تنها اجمالی از چگونگی استفاده از پزشکی جراحی در هزاران سال پیش به وسیله مصریان باستان نقل شده بلکه بعضی از اولین شواهد ثبت شده سرطان نیز ارائه شده است. با این وجود اطلاعاتی از چگونگی بوجود آمدن سرطان در دوران ماقبل تاریخ در دست نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1763

به "کشف یکی از اولین موارد شناخته شده سرطان در استخوان انگشت پای یکی از اجداد اولیه انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یکی از اولین موارد شناخته شده سرطان در استخوان انگشت پای یکی از اجداد اولیه انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید