کلوئید و درمان آن

به گزارش بازی های اندروید، کلوئید، رشد بیش از حد بافت اسکار (محل ترمیم زخم) است که به صورت نرم، برجسته و محکم پس از آسیب روی پوست ایجاد می گردد. این بیماری ممکن است به صورت خانوادگی، مشاهده گردد و در سیاه پوستان شایع تر است.

کلوئید و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

کلوئید، رشد بیش از حد بافت اسکار (محل ترمیم زخم) است که به صورت نرم، برجسته و محکم پس از آسیب روی پوست ایجاد می شود. این بیماری ممکن است به صورت خانوادگی، مشاهده شود و در سیاه پوستان شایع تر است.

کلوئید رشد بیش از حد بافت اسکار با شکل نامنظم، محکم و خارش دار است. کلوئیدها بافت هایی نرم و براق بوده و در پوست روشن به صورت قرمز مایل به صورتی و در پوست تیره به رنگ قهوه ای ظاهر می شوند. کلوئید معمولاً زمانی که نقصی در فرایند ترمیم باعث فراوری بیش از حد پروتئین کلاژن پوست می شود در سطح یک زخم ایجاد می شود. کلوئیدها معمولاً در سیاه پوستان شایع هستند و استعداد به آن ها ممکن است به صورت خانوادگی دیده شود. اگر شما مستعد به ایجاد این توده ها هستید ممکن است پس از هر نوع آسیب پوستی از جمله: بریدگی ها، سوختگی ها، آکنه، گزش حشرات، خال کوبی، سوراخ کردن جهت جواهرات و جراحی کوچک ایجاد شوند. به ندرت کلوئیدها به طور خود به خودی و بدون هیچ دلیل ناشناخته ای به وجود می آیند. کلوئیدها ممکن است تقریباً در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما معمولاً روی سینه، شانه ها و لاله های گوش به وجود می آیند. این توده ها معمولاً بی ضررند، هرچند کلوئیدهای بزرگ ممکن است ظاهر ناخوشایندی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:ترمیم زخم و تشکیل کلویید

اقدام برای درمان:

پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید را به داخل بافت اسکاری تزریق کند یا نوارهایی را تجویز نموده که حاوی یک کورتیکواستروئید موضعی باشند که می توان آن را به میزان های مناسب برید و بر روی کلوئید قرار داد که باعث چروکیده شدن اسکار می شود و یا کرم اسکار به نام (رژودرم) را تجویز کند تا مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرد و به مرور زمان کلوئید را درمان کند. با وجود درمان کلوئید ممکن است ماه ها و حتی سال ها زمان ببرد تا ناپدید شود. جراحی و درمان با لیزر معمولاً بی تأثیرند زیرا بافت اسکاری نو کلوئید دیگری را تشکیل خواهد داد.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1377

به "کلوئید و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلوئید و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید