Dns چیست و چگونه کار می نماید؟

به گزارش بازی های اندروید، احتمالا شما نیز با مفهوم dns در شرکت های هاستینگ روبرو شده باشید، در ادامه شرح خواهیم داد که DNS چیست و چگونه کار می نماید. بطور ساده برای اینکه متوجه شویم DNS چیست، در نظر بگیرید که dns اختصار عبارت Domain Name System بوده و در سیستم های اینترنتی برای تبدیل نام به آدرس های IP (آی پی) عددی است. به عنوان مثال، وقتی آدرس وب یا URL (یوآرال) در یک مرورگر تایپ می گردد، سرورهای DNS آدرس آی پی سرور وب مرتبط با آن نام را باز می گردانند.

Dns چیست و چگونه کار می نماید؟

هنگام ثبت دامنه می بایست برای ارتباط بین دامنه و هاست DNSهای مرتبط را روی دامنه تنظیم نمایید. برای دامنه های بین الملل این کار به وسیله پنل دامنه انجام می شود و در صورت خرید دامنه ir باید در سامانه nic.ir وارد شده و dns ها را تغییر دهید. در ادامه در رابطه با ماهیت dns و عملکرد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

دی ان اس چیست؟

DNS بخش اصلی اینترنت و روشی را برای مطابقت نام وب سایتی که به دنبال آن هستید، با IP (آی پی) یا آدرس وب سایت می باشد. هر دستگاهی که به اینترنت متصل شود اعم از لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه، وب سایت و... دارای یک آدرس پروتکل اینترنت یا آی پی است که از اعداد نظیر 64.202.189.170 تشکیل شده است. این عمل در واقع برای ساده سازی نام وب سایت ها بسیار مفید می باشد. کاربران نام دامنه ای مانند domainname.com را می توانند تشخیص دهند و به راحتی به خاطر بسپارند اما کار کردن با مجموعه ای از آی پی ها بسیار سخت می باشد.

DNS چگونه کار می نماید؟

همانطور که گفتیم فرآیند تبدیل نام DNS شامل تبدیل نام میزبان مانند www.domainname.com به آدرس آی پی رایانه ای مانند 192.168.1.1 است. در اینترنت به هر دستگاه یک آدرس آی پی داده می شود و این آدرس برای یافتن دستگاه اینترنتی لازم است. بطور مثال، از اسامی آدرس خیابان ها، برای یافتن خانه خاصی استفاده می شود.

برای درک فرایند فرآیند تبدیل نام DNS، ابتدا می بایست بدانیم که در مرورگر وب، جستجوی DNS در پشت صحنه اتفاق می افتد.

در واقع 4 نوع سرور DNS در هنگام لود شدن یک صفحه وب دخیل هستند:

recursor DNS

می توان recursor را مسئول کتابخانه در نظر گرفت که از او خواسته می شود کتاب خاصی را در جایی از کتابخانه پیدا کند. DNS recursor سروری است که برای دریافت درخواست از ماشین های کلاینت به وسیله برنامه هایی مانند مرورگرهای وب طراحی شده است.

Root nameserver

سرور root اولین گام در تبدیل (resolve) نام سایت به آدرس آی پی است. بطور مثال، می توان مانند یک فهرست در کتابخانه را درنظر گرفت که به قفسه های مختلف کتاب اشاره دارد و در واقع معمولاً به عنوان مرجعی برای مکان های خاص دیگر عمل می نماید.

سرور نام TLD یا Top Level Domains

سرور دامنه سطح بالا TLD را می توان به عنوان مجموعه خاصی از کتابها در کتابخانه در نظر گرفت. این سرور نام آخرین قسمت نام میزبانی می باشند. بعنوام مثال، در domainname.com، بخش com در واقع TLD می باشد. مهمترین انواع TLD ها و کاربرد آن ها به توضیح زیر می باشند:

com - : مشاغل تجاری.

gov - : آژانس های دولتی ایالات متحده

edu - : موسسات آموزشی مانند دانشگاه ها

:org - سازمانها (عمدتا غیرانتفاعی)

- میل: نظامی.

:net - سازمان های شبکه.

:eu - اتحادیه اروپا

Ir - : متعلق به کشور ایران

دامنه سطح دوم Second Level Domain

این بخشی از یک نام دامنه است که دقیقاً قبل از TLD قرار گرفته است و تعیین نماینده سازمان / ارگان / نهاد خاصی می باشد. به عنوان مثال domainname.ac.ir برای دامنه های ir انواع دامنه های سطح دوم به توضیح زیر می باشد:

co.ir: شرکتهای ثبتی

ac.ir: دانشگاه ها و مراکز و موسسات آموزشی یا پژوهشی

id.ir: کلیه اشخاص حقیقی

org.ir: کلیه مؤسسات غیرانتفاعی، انجمن ها، سازمان های مردم نهاد

:gov.ir مربوط به کلیه نهادهای حکومتی شامل قوای سه گانه و کلیه نهادهای وابسته به آنها

sch.ir: کلیه مدارس اعم از مدارس

net.ir مؤسسات و یا شرکت هایی که پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات دارند.

سرور نام معتبر یا Authoritative nameserver

این سرور نام را می توان به عنوان یک فرهنگ لغت بر روی مجموعه ای از کتاب ها تصور کرد، که در آن یک نام خاص را می توان تعریف کرد. سرور نام معتبر، آخرین مرحله در جستجوی سرور نام است. اگر سرور معتبر نام به رکورد درخواستی دسترسی داشته باشد، آدرس آی پی مربوط به سرور درخواستی را به (DNS Recursor) کتابدار که درخواست اولیه را ارائه داده است، برمی گرداند.

رکوردهای DNS و انواع آن

رکورد A

رکورد A، آدرس سایت را به آدرس آی پی سرور مرتبط ذخیره می نماید. به عنوان مثال، آی پی 72.21.206.6 به domainname.com مرتبط می شود.

رکورد CNAME

ثبت نام متعارف. یک رکورد CNAME یک دامنه را به عنوان نام مستعار برای دامنه دیگر ایجاد می نماید. بدین ترتیب تمام ترافیک نام سایت مستعار، به سمت سایت هدف هدایت می شود. بعنوان مثال، در صورت وارد نمودن سایت domainname.ir به سایت domainname.com منتقل خواهید شد.

رکورد Alias

مشابه یک رکورد CNAME می باشد، از سوابق Alias می توان برای آنالیز نقشه یک آدرس به آدرس دیگر استفاده کرد.

رکورد MX

این رکورد برای تبادل ایمیل می باشد. رکورد MX تعیین می نماید که هنگام ارسال ایمیل به دامنه، از کدام سرورها برای دریافت / ارسال نامه استفاده شود. تفاوت آنها با A Record و CNAME به این صورت است که به عنوان بخشی از ورودی خود، مقداری با عنوان اولویت (priority) نیز احتیاج دارند. از این شماره اولویت، برای تعیین کردن اولویت سرور خاصی از بین سرورهایی که به عنوان رکورد های MX ذکر شده اند، استفاده می شود.

رکورد TXT

از رکورد TXT برای ذخیره هرگونه اطلاعات متنی، استفاده می شود. معمولاً رکوردهای TXT را برای نگهداری داده های SPF و تأیید مالکیت دامنه استفاده می کنیم.

نام سرور یا نیم سرور چیست؟

Nameserver یا نام سرور به مرورگرها یاری می نماید تا بین یوآرال ها و وب سایت ها ارتباط برقرار نمایند. نام سرورها فوق العاده مهم هستند، زیرا بدون آن ها برای دسترسی به وب سایت ها مجبوریم آدرس های آی پی را بخاطر بسپاریم. برای هر دامین در هنگام ثبت باید حداقل دو نیم سرور تنظیم شود. بعنوان مثال اگر سایت شما در domainname.com میزبانی می شود، نام سرورهای مربوط به توضیح زیر تعریف شده اند:

Ns1.domainname.com

Ns2.domainname.com

نحوه تغییر نیم سرور سایت

جهت تغییر نام سرور ها می بایست به وسیله پنل دامنه و یا پنل شرکت هاستینگ خود اقدام نمایید. معمولا جهت تغییر DNSهای دامنه های ir، می بایست به سامانه فیزیک نطری به آدرس nic.ir مراجعه نمایید. همچنین شما می توانید به وسیله هاستینگی که دامنه خود را آنجا ثبت نموده اید، برای تغییر dns های خود اقدام نمائید.

نتیجه گیری

مدیریت DNS می تواند یک کار سخت باشد و به دانش تخصصی احتیاج داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم به طور کلی نحوه کار DNS یک وب سایت را برای دامنه از زمان تایپ در مرورگر تا زمانی که سرورهای نام شما درخواست را کنترل می نمایند، توضیح دهیم. اگرچه درک خود انواع رکورد بسیار آسان است، اما دانستن مفاهیم سرورهای نام، ثبت نماینده ها و نحوه انتخاب و استفاده از مجموعه خاصی از سوابق DNS کمی سختتر است، اما دانستن آنها به همان اندازه لازم است. تیم فنی وب رمز جهت هرگونه هدایت همیشه در خدمت شما بوده و در صورت احتیاج تنظیمات مربوطه را برای شما انجام خواهند داد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 979

به "Dns چیست و چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Dns چیست و چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید