روزه داری در دومین سال کرونایی

به گزارش بازی های اندروید، روزه داری فریضه ای است که بار مثبت معنوی زیادی برای روزه داران به همراه دارد.

روزه داری در دومین سال کرونایی

از نظر فیزیکی هم روزه داری درست، برای افراد سالم که مشکل زمینه ای یا بیماری و عارضه خاصی ندارند، می تواند سبب تقویت ایمنی بدن گردد.

متخصصان، اثرات مثبت روزه داری در بهبود سلامت بدن را ناشی از آن می دانند که روزه سبب کاهش ترشح برخی هورمون ها در بدن می گردد و می تواند پاسخ های التهابی زیانبار بدن را در برابر استرس ها کاهش دهد.

با این حال عجین شدن ماه مهمانی خدا برای دومین سال متوالی با همه گیری کووید 19، پرسش ها و نگرانی هایی را در ذهن بسیاری از ما ایجاد نموده است. برای دریافت پاسخ این سؤالات با دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت وگو نموده ایم.

دوران همه گیری کرونا با تبعاتى مثل افزایش وزن بیشتر افراد، کم تحرکى، اختلالات خواب، بدخورى ها و به هم ریختن زمان وعده هاى غذایی همراه شده است. با این تفاسیر، روزه دارى در شرایط همه گیری کرونا باید با چه ملاحظات تغذیه اى از سوى روزه داران همراه باشد تا آسیب هاى ذکر شده مضاعف نگردد و بتوان به نوعی نظم تغذیه اى نیز در این ماه دست یافت؟

احتیاجهای بدن انسان در تمام طول سال ثابت است. در واقع، مواد غذایی برای فراوری انرژی و تامین مواد اولیه برای سوخت وساز و ترمیم سیستم ایمنی و رشد و نمو برخی از اندام ها و سلول های فرسوده بدن استفاده می گردد. کار ویژه ای که در حین روزه داری می کنیم این است که به شکل هنرمندانه ای این احتیاجمندی ها را بین وعده افطار تا سحر تقسیم کنیم تا به سلامت بدن مان آسیبی وارد نگردد. به عبارت دیگر همان هرم و گروه های متنوع غذایی را باید بین وعده های افطار تا سحر تقسیم کنیم.

چه توصیه هاى تغذیه اى براى وعده سحر به ویژه از حیث دچارنشدن به خطرات ناشى از کم آب شدن بدن در دوران همه گیری کرونا دارید؟

سحری، وعده اصلی در روزه داری و چیزی معادل وعده غذایی ناهار است. اما باید خوراکی هایی در این وعده بخوریم که با کم آبی بدن طی روزه داری به ویژه در شش ماهه اول سال بتواند مقابله کند. خوراکی هایی مثل انواع سالادها گزینه مناسبی در کنار وعده سحری است. همین طور نوشیدن مقادیر مناسبی آب و کمی میوه بسیار لازم است. اشتباهی که برخی افراد می نمایند این است که هنگام سحر حجم زیادی آب می نوشند که این اقدام باعث می گردد شیره گوارشی رقیق گردد و مشکلاتی مثل سوءهاضمه و افت فشار خون طی روز بروز کند.

اشتباه دیگر، مصرف غذاهای حجیم و پرکالری مثل کله پاچه و حلیم است. در حالی که وقتی غذای پرانرژی می خوریم، قند خون مان به سرعت بالا می رود و بدن در مقابل آن انسولین ترشح می نماید و موجب افت قند خون می گردد. چنین افرادی از ابتدای صبح تا ظهر دچار ضعف و سرگیجه و گرسنگی می شوند. وعده سحری را باید مشابه وعده ناهار همراه با سالاد در نظر گرفت. همچنین مصرف نوشیدنی های همراه با خاکشیر و تخم شربتی که به احتباس آب یاری می نمایند برای یاری به کاهش اثرات کم آبی در طول روز توصیه می گردد.

میزان و نوع تحرک در فاصله سحر تا افطار چگونه باشد؟

از آنجا که روزها در شش ماه اول سال طولانی تر و دما بالاتر است، تحرک زیاد باعث می گردد بدن آب زیادی از دست دهد و دچارکم آبی شویم. به افراد توصیه می گردد قدری از تحرک روزانه خود کم نمایند و این تحرک زیر نور آفتاب و در هوای آزاد نباشد زیرا باعث کم آبی می گردد. اما افراد باید فعالیت های معمول روزانه را طی روزه داری داشته باشند زیرا کم تحرکی باعث اضافه وزن و تحلیل عضلات می گردد. رخوت و استراحت طولانی برای روزه داران توصیه نمی گردد.

براى شروع وعده افطار و نیز وعده شام به ویژه با توجه به استفاده از ماسک (در صورت تردد در خارج از خانه) و خشک ترشدن مجارى تنفسى و حلق و دهان، مصرف چه مواد غذایی را توصیه می کنید؟

افطار وعده ای است که پس از ساعات طولانی تشنگی و گرسنگی خورده می گردد. در این ساعات، مصرف مایعات با شیرینی محدود، هم می تواند تا حدی جبران کم آبی ساعات روزه داری و هم جبران افت قند خون را بکند. نوشیدن چای شیرین، شیر، سوپ ها و آش های سبک برای شروع وعده افطار توصیه می گردد.

وعده شام سبک هم بهتر است با فاصله ای از افطار خورده گردد. فاصله بین افطار تا سحر زمان خوبی است که بتوان آب مورد احتیاج بدن را تامین کرد. روزه داران باید مراقب باشند تشنگی زیاد آنان را به مصرف زیاد آب و مایعات شیرین فراوان ترغیب نکند، زیرا باعث افت فشار خون و لختی و بی حالی بعد از افطار می گردد. برای جبران کم آبی بدن بهتر است از آبمیوه و میوه ها در فاصله افطار تا سحر استفاده گردد و مصرف آب هم باید به تدریج صورت بگیرد.

براى مراقبت از افزایش وزن مکرر در ماه رمضان، روزه داران چه موارد تغذیه اى را رعایت نمایند؟

اشتباهی که به طور رایج در بسیاری از روزه داران مشاهده می گردد این است که به بهانه روزه داری، خوراکی هایی را مصرف می نمایند که در طول سال استفاده نمی نمایند. خوردن حلیم در وعده شام، مصرف بالای زولبیا بامیه، کاچی، شیربرنج و خوراکی هایی از این دست در وعده افطار به طور غیرمعمول در عادات غذایی روزه داران رخ می دهد و با خوابیدن بیشتر طی ساعات روز به اضافه وزن در سرانجام ماه مبارک رمضان منجر می گردد. در حالی که اگر به نحوی رفتار کنیم که تغذیه متعادلی داشته باشیم، وزن ما در سرانجام ماه رمضان نباید با ابتدای آن متفاوت باشد. برعکس این ماجرا هم صدق می نماید که برخی روزه داری را روشی برای کاهش وزن در نظر می گیرند و به کم خوری های افراطی رو می آورند که باعث می گردد احتیاجهای بدن رفع نگردد و کاهش وزن مان توأم با سلامتی نباشد.

براى پیشگیرى از تشدید اختلال خواب طی روزه دارى چه راهکارهایى را توصیه مى کنید؟

بیدارشدن در نیمه های شب برای خوردن وعده سحری می تواند ریتم خواب را به هم بزند. توصیه ما این است که تا دیر وقت بیدار نمانید. زیرا وقتی در کنار بیداری سحر قرار بگیرد به بر هم خوردن ریتم خواب منجر می گردد. افراد سعی نمایند ساعات خواب متعادل خود را داشته باشند البته خوابیدن طی روز برای روزه داران در این فصل برای مقابله با کم خوابی و جبران کم خوابی نیمه شب، بهتر است کمی (10 درصد) بیشتر باشد.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1131

به "روزه داری در دومین سال کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داری در دومین سال کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید