معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت روز دانشجو را تبریک گفت

به گزارش بازی های اندروید، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با صدور پیامی روز دانشجو را تبریک گفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت روز دانشجو را تبریک گفت

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از مفدا، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با صدور پیغامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی کشور بخصوص شهدای 16 آذرماه 1332، روز دانشجو را به همه دانشجویان کشور تبریک و تهنیت گفت.

مشروح پیغام معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به توضیح زیر است:

به نام خالق یکتا

قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ. إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

بگو: آیا آنان که اهل علم و دانش اند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ منحصرا خردمندان متذکر این مطلبند.

آیه 9 سوره مبارکه زمر

اگر چه مهرماه هر سال با رویش جوانه های تعلیم و تربیت عجین است لیکن، آذرماه دارای پیوندی عمیق و ناگسستنی با دانشگاه، به ژرفای بیش از شصت سال است چراکه آذر در دل خود خاطره شهادت سه دانشجویی حق طلبی را نهفته دارد که حضور دشمنان مردم ایران در دانشگاه را برنتافتند و در برابر حرمت دانش و دانشگاه احساس مسؤولیت کردند. دانشجویانی که فریب تبلیغات زمانه را نخوردند و با خون خود به پاکی دامان دانشگاه از بازی های سیاسی گواهی دادند.

به واقع این حرکت خودجوش، معلول خشم و نفرت دانشجویان حق طلب از تمامی ظلم ها و پلشتی های رژیم سابق و دخالت های بیگانگان در امور کشور خصوصاً کودتای آمریکایی ـ انگلیسی 28مرداد بود.

از آن موقع به بعد حرکت این دانشجویان شهید سرآغاز و نقطه عطف حرکت جنبش های دانشجویی شد و هر ساله این روز که نماد آزادی خواهی، استکبارستیزی، ظلم ستیزی و استقلال طلبی است، با نام روز دانشجـو گرامی داشته می گردد.

اما اعتراض این سه دانشجوی شهید به چه موضوعی بود؛ چه دغدغه ای در ذهن این عزیزان و بسیاری از دانشجویان دیگر نهفته بود که جان خود را در آن راه فدا کردند؟ خواسته این دانشجویان چه بود، که رژیم سفاک پهلوی برای مقابله با آن دست به اسلحه برد؟

اعتراض شهیدان دانشجوی 16 آذر 1332، به حضور نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در دانشگاه تهران بود. چند ماه پس از وقوع کودتای ننگین 28 مرداد 1332 علیه دولت دکتر مصدق، نیکسون برای آنالیز اوضاع ایران به تهران سفر نموده بود تا جای پای بیشتری برای آمریکا در ایران باز کند؛ شاید بسیاری از مردم در آن روزگار از حقایق ماجرای کودتا و جریان ملی شدن صنعت نفت خبر نداشتند؛ اما در میان بی خبری بسیاری از مردم این دانشجویان بودند که به عنوان قشر پیشرو جامعه نقش خود را ایفا کردند و چراغ روشنگری به دست گرفته و در مقابل این ظلم ایستادند.

از آن سال به بعد نام شهیدان قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی سه دانشجوی شهید 16 آذر 1332 نماد حق طلبی، دشمن شناسی و ظلم ستیزی دانشجویان ایرانی شد و به قول دکتر علی شریعتی آذرمان در آتش بیداد سوخت!

امروز با گذشت 66 سال از آن موقع، دانشگاه ما به لحاظ کمیت و کیفیت رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. در آن روزگار، تنها تهران و چند شهر بزرگ ایران دانشگاه داشتند، اما امروز که پای دانشگاه به تمام شهر های کشور باز شده است و به مدد افزایش چشمگیر امکانات، ارتباطات و دسترسی دانشجویان به منابع علمی، انتظار می رود دانشجوی امروز، هوشمندانه تر و مسئولیت پذیرتر از دانشجویان آن سال ها باشند.

عزیزان! از منظر ما دانشجویان قشر مطلع و پیشرو جامعه هستند و تحت تأثیر تبلیغات فضای مجازی و بازی های سیاسی بیرون از دانشگاه قرار نگرفته و احزاب و گروه های سیاسی، نمی توانند آن ها را پیاده نظام خود قرار دهند و این قشر باید راهنمایی فضای جامعه را بر عهده بگیرند.

آری صندلی دانشجو این چنین است و چنین دانشجویی می تواند با فراوری فکر و اندیشه، فضای جامعه را به سوی مطلوب رهنمون سازد چنان که امام خمینی (قدس سره) درباره دانشگاه فرمودند: دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت مشخص گردد. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می نماید و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد یک ملت را به عقب می زند.

در انتها، اینجانب ضمن تکریم و تعظیم همت بلند و مقام رفیع دانشجویان، با گرامیداشت سالگرد حماسه ملی 16 آذر، با نثار درود خالصانه خود به ارواح پاک سه دانشجوی شهید قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی، یاد و خاطرة جاوید همه شهیدان راه استقلال و آزادی و دیگر شهیدان دانشجو در عرصه های انقلاب و دفاع مقدس را گرامی می دارم و امیدوارم روحیه اخلاقی مداری، ظلم ستیزانه، و استقلال طلبی همیشه در نسل جوان دانشجوی ما زنده باشد و از رهگذر این خصایص نسل جوان دانشجو، سرنوشت ملت شریف ایران اسلامی همیشه با سعادت و آزادی گره خورده و فردایی بهتر پیش روی آیندگان قرار گیرد.

ان شاالله

به قول لسان الغیب: ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی

تا راهرو نباشی، کِی راهبر شوی؟

در مکتبِ حقایق، پیش ادیب عشق

هان ای پسر! بکوش که روزی پدر شوی

دست از مس وجود چو مردانِ ره بشوی

تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

گر نورِ عشقِ حق به دل و جانت افتد

بالله کز آفتاب فلک خوب تر شوی

دکتر سیماسادات لاری

معاون فرهنگی دانشجویی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

16 آذر

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 90

به "معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت روز دانشجو را تبریک گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت روز دانشجو را تبریک گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید