مهمترین روش های مراقبت از نوزاد و اهمیت تغذیه و خواب برای رشد او

به گزارش بازی های اندروید، در ابتدای زندگی نوزاد باید به تغذیه و سلامت او توجه ویژه ای گردد تا نوزاد به خوبی رشد کند چرا که مراقبت از نوزاد از بدو تولد در تمام طول زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو دانستن روش های مراقبت از نوزادان و تغذیه سالم آن ها مهم است.

مهمترین روش های مراقبت از نوزاد و اهمیت تغذیه و خواب برای رشد او

نحوه نگهداری از نوزادان:

برای مراقبت از نوزاد به شکل مناسب باید چند مرحله را دنبال کرد:

شیر دادن:

باید از تغذیه با شیر مادر که برای نوزاد مفید است اطمینان حاصل کرد؛ به همین علت باید به افزایش شیردهی به نوزاد توجه گردد.

ویتامین دی:

یکی از ویتامین های مهمی که برای یاری به رشد نوزاد باید استفاده گردد، ویتامین دی است. این کار باید براساس تجویز پزشک انجام گردد.

مراقبت از بهداشت کودک:

تمیز نگه داشتن نوزاد اعم از حمام کردن و تمیز کردن صحیح گوش و بینی و چشم ها مهم است. می توان با پزشک در خصوص نحوه مراقبت از بهداشت شیرخوار مشورت کرد و در عین حال از روش های سنتی که به سلامت نوزاد آسیب می رساند، پرهیز کرد.

پیگیری پزشکی:

یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، پیگیری دوره ای پزشکی است تا شرایط سلامتی نوزاد را به طور مستمر شناسایی نموده و به سرعت بیماری هایی را که ممکن است بر او تأثیر بگذارد، کشف کرد.

ایمن سازی و واکسیناسیون:

دریافت تمام واکسن ها در زمان مناسب برای نوزاد بسیار مهم است، زیرا از بیماری ها جلوگیری و ایمنی نوزاد را تقویت می نماید.

اهمیت تغذیه سالم نوزاد از بدو تولد تا 6 ماهگی:

مهم است که فقط به شیر مادر تکیه کنید، زیرا احتیاج های شیرخوار را از نظر تمام مواد مغذی مورد احتیاج تأمین می نماید.

در صورت عدم انجام شیردهی، شیرخوار باید به وسیله انواع شیر غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی، تغذیه مصنوعی دریافت کند و تحت نظر پزشک باشد.

از 6 ماهگی به بعد:

از شش ماهگی به بعد انواع غذا ها به تغذیه شیرخوار اضافه گردد تا او را برای توانایی در نشستن و خوردن غذا های سفت آماده کند.

افزودن غذا های جامد:

هنگامی که نوزاد می تواند بنشیند و سر خود را نگه دارد و با نزدیک کردن غذا به دهانش آماده خوردن باشد، می توان غذا های جامد را به تغذیه او افزود.

غذا های جامد را به تدریج اضافه و از غذا های آب پز و له شده آغاز کنید و به مرور زمان به شیرخوار غذای خرد شده در قطعات بسیار کوچک داده گردد تا بتواند بجود.

تخم مرغ آب پز، سبزیجات غنی از ویتامین C و لبنیات شیرین نشده مانند ماست اضافه گردد و ماهی نیز مجاز است.

اهمیت خواب خوب برای نوزادان:

خواب خوب به ترشح هورمون رشد برای نوزاد یاری می نماید. مطالعات نشان داده است که بچه هایی که مدت کوتاهی می خوابند معمولا از مشکل کمبود هورمون رشد رنج می برند.

خواب برای نوزاد به جلوگیری از میکروب ها یاری می نماید، زیرا در طول خواب، پروتئین های سیتوکین فراوری می گردد که به مبارزه با عفونت ها و بیماری ها یاری می نماید.

برای خواب راحت باید مراقب بود، زیرا یکی از راه های مراقبت از نوزاد است و به محافظت از قلب در برابر آسیب به رگ های خونی یاری می نماید. خواب باعث افزایش توجه و رشد حرکتی نوزاد می گردد.

اهمیت بازی و تعامل اجتماعی برای نوزادان:

بازی و تعامل اجتماعی برای نوزادان از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا از خلاقیت و یادگیری کودک از سنین پایین حمایت و به او یاری می نماید تا دنیای اطراف خود را کشف کند و ارتباط خود را با دیگران افزایش دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1733

به "مهمترین روش های مراقبت از نوزاد و اهمیت تغذیه و خواب برای رشد او" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین روش های مراقبت از نوزاد و اهمیت تغذیه و خواب برای رشد او"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید