از دست دادن اشتها در طول دوران بارداری

به گزارش بازی های اندروید، از دست دادن اشتها در دوران بارداری حالتی است عادی که بسیاری از خانم های باردار با آن روبرو می شوند. این مرحله موقت، تأثیرات سوء بر نوزاد و مادر نخواهد گذاشت.

از دست دادن اشتها در طول دوران بارداری

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

از دست دادن اشتها در دوران بارداری حالتی است عادی که بسکمک از خانم های باردار با آن روبرو می شوند. این مرحله موقت، تأثیرات سوء بر نوزاد و مادر نخواهد گذاشت.

بیشتر خانم های باردار از علائم عادی حاملگی مانند تهوع و استفراغ در طول سه ماهه اول خود رنج می برند. سه ماهه دوم بارداری بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که بدن خانم باردار شروع به هماهنگ و سازگار کردن خود با جنین در حال رشد می کند. علاوه بر داشتن حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ، برخی از خانم های باردار ممکن است اشتهای خود را هم از دست بدهند. این امر بسیار عادی بوده و دلیلی برای نگرانی و وحشت وجود ندارد. چنانچه عامل تغذیه ای بدن تحت تأثیر بدن قرار گیرد، بایستی بلافاصله به آن رسیدگی گردد.

علل

این شرایط عمدتاً به دلیل داشتن حالت تهوع است. داشتن حالت تهوع، میل به غذا خوردن را کاهش می دهد. علاوه بر این، استفراغ حقیقتاً می تواند افزوده شدن بر وزن و یا حفظ وزن سالم را سخت سازد.

در طول سه ماهه دوم، دستگاه گوارش دچار افت عمومی می گردد. این افت به دلیل فشار وارد شده از طریق رحم بر روی پایین شکم می باشد. این امر منجر به کاهش اشتها و یبوست در اوایل بارداری می گردد. بارداری فشار فیزیکی، ذهنی، عاطفی و هورمونی زیادی را بر فرد وارد می سازد. این امر ممکن است یکی از دلایلی نداشتن میل به خوردن یک خانم باردار باشد.

عوامل دیگری که موجب از دست دادن اشتها در طول سه ماهه اول می گردد، افزایش در سطوح پروژسترون را شامل می گردد. این هورمون تمامی مراحل هضم را آهسته می سازد. افزایش جذب آب از طریق روده بزرگ هم فرایند هضم را آهسته می سازد. مصرف آهن در دوران بارداری هم افزایش می یابد که این امر منجر به یبوست در مادر می گردد.

از دست دادن اشتها در اواخر دوران بارداری و یا سه ماهه سوم آن هم در برخی زنان متداول می باشد. جنین در حال رشد به معده فشار آورده به طوریکه این امر ممکن است منجر گردد کمتر احساس گرسنگی به مادر دست دهد.

غلبه بر مشکل از دست دادن اشتها

با انجام برخی اقدامات ساده، می توانید به خود در غلبه بر بی اشتهایی در طول دوران بارداری کمک کنید. علاوه بر آن، این اقدامات ممکن است حقیقتاً میل شما به خوردن را افزایش دهند بطوریکه می تواند هم به نفع شما و هم نوزادتان باشد.

هنگامی که دچار از دادن اشتها در اوایل دوران بارداری می شوید، وعده های غذایی کوچکتری مصرف کنید. خوردن وعده های غذایی کم حجم در طول روز، موجب پر ماندن معده شده و به کمتر شدن حالت تهوع کمک می کند.

خودتان را مجبور نکنید در صبح چیزی بخورید. می توانید کمی بعد در طول روز این کار را بکنید و مواد غذایی و نوشیدنی های سالم را وارد رژیم غذایی خود کرده تا مواد مغذی از دست رفته در صبح را جبران نمایند.

زنان بارداری که در سه ماهه دوم خود با از دست دادن اشتها روبرو می شوند بایستی 10-8 لیوان آب در روز بنوشند.

سبزیجات برگ سبز و غذاهای غنی از فیبر را وارد رژیم غذایی خود نمایید.

زنان باردار بایستی از خوردن وعده های غذایی چرب و یا غذاهایی که هضم آنها سخت بوده و به نام سرکوب نماینده های اشتها عمل می نمایند، اجتناب نمایند. به خوردن 7-5 وعده غذایی کم حجم در طول روز به جای 2 وعده غذایی اصلی ادامه دهید. چنانچه با از دست دادن اشتها در اواخر دوران بارداری روبرو هستید، همین رژیم غذایی را بایستی ادامه دهید.

در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد و قادر نباشید مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنید، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید. از دست دادن وزن و کم شدن آب بدن به دلیل از دست دادن اشتها برای مادر و جنین بسیار خطرناک است. زنان باردار بایستی از رژیم غذایی که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است پیروی نمایند. این مواد غذایی مواد مغذی مناسب را تأمین و موجب ناراحتی معده نمی شوند. بوی این مواد غذایی به ندرت موجب ایجاد حالت تهوع می گردد. خانم های باردار بایستی از خوردن خوراکی های پرادویه، تخم مرغ و ماهی خودداری نمایند، به این دلیل که این مواد غذایی موجب از دست دادن اشتها و حالت تهوع در طول دوران بارداری می شوند. در برخی موارد، داشتن استرس هم منجر به کم شدن اشتها و یا عدم تمایل به خوردن می شوند.

از پزشک خود بخواهید که رژیمی را برای داشتن یک بارداری سالم به شما پیشنهاد دهد. هرچه زودتر بر این مشکل غلبه کنید، برای سلامت خود و نوزاد بهتر خواهد بود.

سلب مسئولیت: این مقاله تنها اهداف آموزشی داشته، اطلاعات ارائه شده در این مقاله را به نام جایگزین توصیه های متخصص امر پزشکی بکار نگیرید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: droidgamers.ir شناسه مطلب: 1344

به "از دست دادن اشتها در طول دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دست دادن اشتها در طول دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید